VAN DE REDACTIE - De EV heeft een luis in de pels
Het Autosalon van Brussel staat dan ook bekend als een ‘koopsalon’. Het neemt niet weg dat het Autosalon er ietwat anders zal uitzien dan we al die jaren gewoon waren. Omdat ze door Europese en andere overheden verplicht zijn, trekken veel merken de kaart van de (deels) elektrische auto. Veel diesels zal je er niet vinden, en zelfs ‘gewone’ benzine-auto’s zullen er in de minderheid zijn.
Laat me duidelijk zijn. Voor bepaalde vormen van mobiliteit is er een toekomst voor de volledig elektrische auto. Maar trouwe lezers van Auto Trends weten dat we hier op de redactie niet overtuigd zijn van een toekomst met alleen maar EV’s. We zijn niet alleen met die mening. Ook in de autowereld hoor je telkens weer dat we op weg zijn om frontaal tegen de muur te rijden met onze mobiliteit, als er straks alleen nog EV’s zijn. De elektrische auto heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen: een dramatisch verlies aan autonomie als het zeer koud is, om en bij de 15 procent aan stroomverlies in het laadproces, een veel te zware batterij die het moeilijk maakt om een chassis te voorzien van een perfect compromis tussen dynamiek en comfort, en niet in het minst een prijskaartje dat een elektrische gezinswagen voor veel consumenten onbetaalbaar maakt. Iedereen weet dat, ook in de autowereld, maar niemand zegt het luidop om politiek correct te blijven. Alleen een paar topmensen, die voldoende autoriteit hebben om niet te worden neergesabeld als ze spreken, durven het blad van de mond wegnemen. Zowel de grote baas van Stellantis als die van Toyota schreeuwden het al uit, dat onze mobiliteit in de toekomst niet alleen uit elektrisch rijden mag bestaan.
Zelf ben ik er trouwens van overtuigd dat het nooit zo ver zal komen. De auto met verbrandingsmotor zal blijven. Waarom ik dat denk? Kijk naar wat in de formule 1 gebeurt. Audi doet mee vanaf 2026. Porsche wil ook meedoen. Honda wil dan toch blijven. En hoewel ze het in alle talen ontkennen, bespreken ook Hyundai en Stellantis in de bestuurskamer of formule 1 geen goed idee is. Immers: vanaf 2026 gaat een nieuw reglement in voege, met motoren die …synthetisch brandstof gebruiken. Inderdaad: ‘benzine’ en ‘diesel’ die worden gemaakt met niet-fossiele componenten, maar biomassa zoals voedselafval. Het productieproces gebruikt CO2 die uit de lucht wordt gehaald, en dat compenseert de CO2-uitstoot van de auto. Anders bekeken: met benzine of diesel voegt een verbrandingsmotor CO2 toe aan de atmosfeer. Met synthetische brandstof voegt hij alleen toe wat er eerst is uitgenomen. CO2-neutraal, jawel.
Als de Europese gezaghebbers eindelijk eens oog krijgen voor de realiteit, dan kunnen ze niet rond deze luis in de pels van de ‘EV’ kijken: die synthetische brandstof kan je nu al in je benzine- of dieselmotor gooien. En als er meer productie komt, dan kan die prijs van 5 euro per liter nog serieus naar beneden. Afspraak in 2026?
Joost Bolle
Hoofdredacteur
Jurylid Car of the Year