VAN DE REDACTIE - Wanneer ziet Vlaanderen het licht ?

1j geleden

De Vlaamse regering besliste twee jaar geleden al om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2029 te verbieden.

Iedere nieuw ingeschreven auto moet vanaf dan volledig elektrisch zijn.

Ik ben niet tegen de elektrische auto als concept. Voor een kleine auto met een relatief kleine batterij, die je gebruikt om en rond de kerktoren, is hij zelfs de perfecte oplossing. Maar iedereen die een zicht heeft op de realiteit, weet dat een verplichting om alleen maar elektrisch te rijden niet haalbaar is, en als je de prijsevolutie van elektrische auto’s bekijkt ook asociaal. Spreek er off the record over met mensen uit de autosector, diezelfde mensen die zich hard inspannen om hun nieuwe elektrische modellen te verkopen, en ze beamen het veel vaker dan ze het proberen weerleggen.

Dat onze Vlaamse gezagsdragers dat niet willen inzien, is natuurlijk een ideologische en politieke kwestie. Je vandaag uitspreken tegen de verplichting om over een paar jaar met z’n allen alleen nog elektrisch te rijden, is niet politiek correct. Zo emotioneel is het debat ondertussen geworden: onze maatschappij is gepolariseerd in pro en contra, en tussenin blijft geen ruimte voor nuance.

Die nuance is nochtans nodig. En durven terugkeren op gemaakte beslissingen ook. Helaas is daarvoor vaak een nieuwe regering nodig, en is het in ons geval nog even wachten: pas in juni 2024 zijn er verkiezingen, en dan moet nog een nieuwe regering gevormd worden…

Zal Vlaanderen dan het licht zien? Zullen onze politici dan eindelijk eens een realistisch beeld schetsen zodat niet alleen wij als consument maar ook de merken weten hoe onze mobiliteit er in het volgende decennium uit zal zien? Misschien moeten onze gezagsdragers een voorbeeld nemen aan de Britse premier Rishi Sunak, die het beest onlangs bij zijn naam noemde: “De vorige regeringen hebben de burger niet op een eerlijke manier ingelicht over het prijskaartje en de offers die nodig zijn om het geplande milieubeleid uit te voeren.” Meteen stelde hij de Britse plannen voor ‘electric only’ met vijf jaar uit: van 2030 tot 2035.

Ik vraag me af of dat volgen de Vlaamse regering dat ook zal vinden, dat de vorige geen eerlijk beeld hebben geschetst van de prijs die we zullen betalen voor de elektrische omschakeling? Antwoord in de tweede helft van 2024. Hopelijk.

Joost Bolle

Hoofdredacteur

Jurylid Car of the Year

joost.bolle@telenet.be

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in