Renault houdt Mitsubishi aan boord in Europa
... De genomen bocht komt er onder druk van Renault, waarmee de Japanse fabrikant verbonden is via de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.
Sedert de aankondiging vorig jaar dat Mitsubishi zich wou terugplooien op de regio Azië-Stille Oceaan, was niets glashelder over de toekomst van Mitsubishi in Europa. De constructeur kondigde eerst aan dat het Europese modellengamma zou uitdoven, maar enkele maanden later lanceerde het in "enkele geselecteerde markten" de nieuwe plug-inhybride Eclipse Cross (niet in België). Het merk maakte gewag van een facelift, geen nieuw model.
Vandaag raakte bekend dat Mitsubishi in Europa zal blijven. Voor 2023 belooft het twee nieuwe modellen. Wat is er veranderd sinds de zomer van 2020? De komst van Luca de Meo aan het hoofd van Renault, en de herdefiniëring van de langetermijnplannen van de constructeur.
De kapitein van het Franse automerk heeft zijn eigen uitdagingen gesteld en wil terug cash in de kassa brengen door de winstgevendheid en de rentabiliteit van de bestaande structuur te verhogen.
Daarom heeft Renault Mitsubishi aangeboden nieuwe modellen te ontwikkelen en te produceren, waardoor technische oplossingen en de productielijnen van de Fransen worden gedeeld. Op die manier zorgt Renault ervoor dat zijn fabrieken gevuld blijven, terwijl Mitsubishi zijn gamma ontwikkelt tegen een lagere kostprijs.
Veel onzekerheden
De mist rond de Europese toekomst van het Japanse merk is echter nog niet volledig opgeklaard. Over de modellen en de markten die worden ontsloten, is nog niets geweten. Momenteel zijn er geen aanwijzingen dat België daartoe behoort.
Het is ook nog maar de vraag waaruit het Japanse gamma in 2023 precies zal bestaan, en waar de dealers van zullen leven, tot dan verstoken van importmodellen. Er zijn nog veel vragen.