Belastingen in Wallonië
Te gast op Bel-RTL deze maandagochtend, kondigde de Waalse minister van Mobiliteit Philippe Henry aan dat er een akkoord was bereikt tussen de leden van de meerderheid over het thema van de autobelasting. Deze hervorming zou, als ze het proces dat haar wacht succesvol doorloopt, geleidelijk tussen september 2023 en 2026 van kracht moeten worden.
Het doel is "minder vervuilende, lichtere, kleinere voertuigen aan te moedigen, en dus rekening te houden met "massa en aandrijving". Wij hebben aan allerlei scenario's gewerkt [...] en daarom hebben wij een aantal richtsnoeren opgesteld die nu in de teksten moeten worden vertaald", legde de minister uit.
Grote gezinnen zullen specifieke belastingvoordelen genieten, zodat zij een voertuig kunnen aanschaffen dat aan hun behoeften is aangepast. En hybride en elektrische voertuigen zullen ook worden bevoordeeld. Het systeem moet "budgetneutraal" zijn voor het Gewest. Maar de minister preciseert dat deze doelstelling "van jaar tot jaar moet worden gevolgd omdat de resultaten veranderen naarmate de markt evolueert [...], aangezien het de bedoeling is de mensen ertoe aan te zetten de minst vervuilende maar ook de minst dure modellen te kiezen. Dus hoe meer mensen dat doen, hoe meer de inkomsten zullen evolueren."
Concreet zou het plafond voor de registratiebelasting op de zwaarst getroffen voertuigen moeten stijgen tot 9.000 euro (tegenover 7.457 euro wanneer rekening wordt gehouden met de eco-malus). Maar de minister verzekert dat driekwart van de gebruikers hun belastingen zullen zien dalen.