Belastingen op campers sterk verlaagd
Op 1 januari 2022 werd een zeer omstreden hervorming van de belasting op campers van kracht. Ze werden namelijk niet langer beschouwd als bedrijfsvoertuigen, maar als privévoertuigen. Omdat campers doorgaans zijn uitgerust met grote dieselmotoren (en niet voor niets), werd de rekening plots erg hoog. Tussen de BIV, de jaarlijkse belasting en de ecomalus kon een voertuig dat slechts enkele tientallen euro's aan belastingen kostte, plots meer dan 2.000 euro kosten. Het resultaat was een daling van 70% van de camperverkoop in 2022 ten opzichte van 2021, en vooral moeilijkheden voor gezinnen en gepensioneerden. Maar dat behoort nu tot het verleden.
Terug naar het gezond verstand
Laten we niet dromen, Wallonië keert niet terug naar het hypervoordelige regime van voor de hervorming. Maar er is beslist dat de jaarlijkse verkeersbelasting voortaan maximaal 40% van het huidige bedrag zal bedragen, terwijl de BIV maximaal 35% zal bedragen van wat het in 2022 was. In cijfers betekent dit dat de gemiddelde jaarlijkse belasting zal dalen van 486 euro naar 194 euro, en de BIV van 1.614 euro naar 565 euro. De ecotaks blijft bestaan. Hoewel dit een stap in de goede richting is, wijzen velen erop dat deze hervorming niet zal verhinderen dat de Walen meer betalen voor het gebruik van hun camper dan de inwoners van Brussel en Vlaanderen.
Maar om met een positieve noot te eindigen: de belastingverlaging geldt met terugwerkende kracht. Alle extra geïnde belastingen in 2022 zullen dus worden terugbetaald.