Chemische recycling: van gebruikte banden tot deurklinken
Mercedes-Benz werkt samen met een aantal partners aan een circulaire aanpak voor gebruikte banden. Een van de mogelijkheden die worden onderzocht, maakt gebruik van het chemische recyclingproces van BASF. Uitgangspunt is de pyrolyse-olie die door het pyrolysebedrijf Pyrum Innovations AG uit afvalbanden wordt gewonnen. BASF voegt biomethaan uit landbouwafval toe.
Door deze twee materialen samen te gebruiken, is het mogelijk een kwaliteitsplastic te maken en tegelijk het gebruik van fossiele grondstoffen, en dus de koolstofvoetafdruk, te verminderen.
Dit nieuwe type kunststof voldoet aan de kwaliteitseisen van Mercedes-Benz, onder meer op het gebied van spuittechnieken en botsveiligheid, en kan in potentie een groot aantal auto-onderdelen van basiskunststoffen vervangen.
De EQE en de S-Klasse zullen als eerste productiemodellen worden uitgerust met voorportiergrepen die zijn gemaakt van een combinatie van biomethaan en pyrolyse-olie uit gebruikte banden, in plaats van ruwe fossiele grondstoffen.
De S-Klasse zal ook worden uitgerust met een crashabsorbeerder die op deze combinatie van grondstoffen is gebaseerd. Dit in de voorkant geïntegreerde onderdeel zorgt voor een gelijkmatigere verdeling van de krachten, die bij een frontale botsing op de andere auto worden uitgeoefend.
Het is de bedoeling het gebruik van dit gerecycleerde materiaal voor andere plastic auto-onderdelen geleidelijk op te voeren.