De Europese Unie stelt de Euro 7-norm uit tot 2030
Bij de Europese Commissie is het één stap vooruit en twee stappen terug. Nadat ze de deur heeft opengezet voor synthetische brandstoffen in haar streven naar "volledig elektrische" voertuigen en de Euro 7-norm voor emissiecontrole, die in 2025 wordt verwacht, ernstig heeft afgezwakt, heeft ze nu gestemd voor uitstel van de inwerkingtreding tot 2030. Ter herinnering: deze norm wordt ook geacht rekening te houden met emissies die geen verband houden met de verbrandingsmotor, zoals stof van remblokken en deeltjes van banden. Uiteindelijk zal dit het belangrijkste verschil zijn met de huidige Euro 6-norm, aangezien de verlaging van de emissiedrempels voor de motor zelf niet is goedgekeurd.
Euro 7: overwinning voor autofabrikanten
Dit is opnieuw een overwinning voor de autofabrikanten, die hadden gevraagd om dit uitstel en om een versoepeling van de beperkingen in verband met deze nieuwe norm. Volgens hen zou de implementatie van de Euro 7-norm zoals oorspronkelijk gepland hen hebben gedwongen om dure ontwikkelingen door te voeren, wat hun zwakte ten opzichte van Chinese fabrikanten in de race om de elektrische auto nog verder zou hebben versterkt, ook al was dit opgelegd door dezelfde Commissie. Om volledig gevalideerd te worden, moet de tekst nog besproken worden door de regeringen van de lidstaten. Maar er is weinig twijfel dat ze akkoord zullen gaan, vooral Duitsland, Italië en Frankrijk, waar de auto-industrie een belangrijk onderdeel is van de nationale economie.