De bedrijfswagen is de drijvende kracht achter de elektrische overgang
Terwijl sommige stemmen vragen om een einde te maken aan het voordelige bedrijfswagenregime - en de tankkaart die daar in de meeste gevallen bij hoort - of zelfs aan de fiscale voordelen voor bedrijfswagens, onder het voorwendsel dat dit een rem zou zijn op het vergroenen van de mobiliteit, bewijzen de cijfers die Febiac (Belgische Federatie van de automobiel- en fietsindustrie) bekendmaakt het tegendeel.
In de eerste helft van het jaar werden 15,4% plug-inhybrides en 8,8% volledig elektrische auto's verkocht. Dit is in beide gevallen een duidelijke stijging ten opzichte van 2021, toen de cijfers respectievelijk 12,5% en 5,9% bedroegen. Deze percentages worden duidelijk opgedreven door professionele voertuigen. Van deze voertuigen alleen stijgt het aandeel van PHEV's (plug-inhybrides) tot 22,6% en van elektrische voertuigen tot 12,2%.
Nog veelzeggender: 90,8% van de PHEV-registraties en 85,6% van de elektrische registraties komen op naam van bedrijven of zelfstandigen.
Particulieren daarentegen geven de voorkeur aan benzine (53,9% particulier ingeschreven) en de klassieke hybride (HEV, 56,6%).
Minder benzine, minder diesel
In de eerste helft van het jaar, met inbegrip van particuliere en bedrijfsvoertuigen, blijft benzine in de meerderheid, maar het aandeel in het aantal inschrijvingen ligt nu net onder 50% (49,6%; -2,4% ten opzichte van 2021). Diesel blijft dalen en bereikt zijn laagste niveau ooit (18%; -5,7%).
Hybrides (HEV) stijgen met 2,3% tot 7,4% van de markt. Gas trekt nog steeds niet de massa's aan, ook al stijgt LPG van 0,5% naar 0,7% van de inschrijvingen, terwijl CNG, veroordeeld door de explosie van de prijzen aan de pomp, op sterven na dood is: 0,1% (-0,2%).