De bedrijfswagen is de drijvende kracht achter de elektrische overgang

2j geleden Nicolas Morlet

Hoewel sommigen de bedrijfswagen aanwijzen als een hinderpaal voor een zachtere en duurzamere mobiliteit, is hij in feite een kostbare bondgenoot in de vergroening van het Belgische wagenpark. De cijfers van Febiac spreken voor zich: zonder bedrijfswagens geen elektrificatie!

Terwijl sommige stemmen vragen om een einde te maken aan het voordelige bedrijfswagenregime - en de tankkaart die daar in de meeste gevallen bij hoort - of zelfs aan de fiscale voordelen voor bedrijfswagens, onder het voorwendsel dat dit een rem zou zijn op het vergroenen van de mobiliteit, bewijzen de cijfers die Febiac (Belgische Federatie van de automobiel- en fietsindustrie) bekendmaakt het tegendeel.

In de eerste helft van het jaar werden 15,4% plug-inhybrides en 8,8% volledig elektrische auto's verkocht. Dit is in beide gevallen een duidelijke stijging ten opzichte van 2021, toen de cijfers respectievelijk 12,5% en 5,9% bedroegen. Deze percentages worden duidelijk opgedreven door professionele voertuigen. Van deze voertuigen alleen stijgt het aandeel van PHEV's (plug-inhybrides) tot 22,6% en van elektrische voertuigen tot 12,2%.

Nog veelzeggender: 90,8% van de PHEV-registraties en 85,6% van de elektrische registraties komen op naam van bedrijven of zelfstandigen. 

Particulieren daarentegen geven de voorkeur aan benzine (53,9% particulier ingeschreven) en de klassieke hybride (HEV, 56,6%). 

Minder benzine, minder diesel

In de eerste helft van het jaar, met inbegrip van particuliere en bedrijfsvoertuigen, blijft benzine in de meerderheid, maar het aandeel in het aantal inschrijvingen ligt nu net onder 50% (49,6%; -2,4% ten opzichte van 2021). Diesel blijft dalen en bereikt zijn laagste niveau ooit (18%; -5,7%). 

Hybrides (HEV) stijgen met 2,3% tot 7,4% van de markt. Gas trekt nog steeds niet de massa's aan, ook al stijgt LPG van 0,5% naar 0,7% van de inschrijvingen, terwijl CNG, veroordeeld door de explosie van de prijzen aan de pomp, op sterven na dood is: 0,1% (-0,2%).

Tags: Mobiliteit

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in