Duitsland en Frankrijk in gesprek om Europese auto-industrie te beschermen
Net als de Verenigde Staten, die de steun voor de aankoop van een elektrisch voertuig uitsluitend nog reserveren voor modellen die op Amerikaans grondgebied worden geproduceerd, willen Frankrijk en Duitsland dat in Europa hetzelfde gebeurt voor hun lokaal geproduceerde voertuigen. De zaken zouden dus snel kunnen veranderen, waardoor Europa niet langer "openstaat voor alle winden" terwijl "China en de Verenigde Staten hun industrie beschermen", zoals president Macron vorige week tijdens zijn toespraak op France 2 klaagde.
Het besluit van de regering van Joe Biden lijkt de aanleiding te zijn geweest voor de ommezwaai van Duitsland, dat zich tot dan toe terughoudend opstelde om protectionistische maatregelen te nemen omdat het de belangen van zijn nationale fabrikanten (met name Volkswagen, BMW en Mercedes) op de Chinese en de Amerikaanse markt, de twee grootste automarkten ter wereld, wou veiligstellen.
Concreet zou zo’n besluit de MG ZS EV, Polestar 2, BYD of zelfs de Tesla Model 3 een bonus ontnemen in de 27 landen van de Europese Unie.
In België zou dit weinig impact hebben, omdat er geen aankoopbonussen zijn.