Eén op de twee inschrijvingen in België is een SUV
50,8% van alle nieuw ingeschreven voertuigen in België tussen januari en juni 2022 waren SUV's. Dit is voldoende om de verdedigers van de ecologische zaak in de gordijnen te jagen. Zij stellen zich altijd voor dat achter deze drie letters monsters schuilgaan die veel energie verbruiken en die als enig doel hebben onze planeet te vernietigen.
In werkelijkheid gaat het, zoals blijkt uit de cijfers van Febiac (Belgische federatie van de automobiel- en fietsindustrie), vooral om middelgrote SUV's (Peugeot 3008, Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, enz.), die goed zijn voor bijna een derde van de inschrijvingen (29,8%), en kleine SUV's (Renault Captur, Peugeot 2008, enz.) voor 14,3%. Grote SUV's zijn goed voor slechts 6,7% van het marktaandeel.
Dit succes kan met name worden verklaard door de grotere vertegenwoordiging van dit type model, ten nadele van andere koetswerkvormen. Veel fabrikanten vervangen namelijk hun breaks en monovolumes, en soms zelfs hun sedans, door gelijkwaardige modellen die aan de SUV-criteria voldoen.
Gezinnen die op zoek zijn naar een ruime auto worden bijna automatisch naar dit type carrosserie geleid, of ze dat nu leuk vinden of niet. Hetzelfde geldt voor elektrische modellen, die steeds populairder worden bij bedrijven, waar SUV's in de meerderheid zijn, zodat er weinig keuze overblijft voor gebruikers die de voorkeur geven aan andere koetswerkstijlen.