Frankrijk: te afschrikwekkende trajectontroles moeten weg!
In plaats van de snelheid op een specifieke plaats te meten, berekenen trajectcontroles de gemiddelde snelheid over een bepaald weggedeelte. Dit betekent dat zij kunnen worden gebruikt om snelheidsovertredingen over veel langere afstanden te controleren dan een conventionele flitspaal, waarbij het "voldoende" is om af te remmen bij het naderen van een flitspaal om geen boete te krijgen. De afschrikkende werking van de trajectcontroles - waarvan het verklaarde doel is snelheidsovertredingen af te dwingen om de verkeersveiligheid te vergroten - ligt erg hoog. Zo hoog zelfs dat het aantal boetes net zeer laag is: gemiddeld amper 5.000 boetes per vijftigtal controles die eind 2022 in gebruik waren. De meest efficiënte traditionele flitspalen flitsen meer dan 100.000 keer per jaar!
Duurder
Maar trajectcontroles vergen meer infrastructuur en onderhoud, vooral omdat aan het begin en het einde van de betrokken zone een toestel moet worden geplaatst. Daarom hebben ze de neiging van de weg te verdwijnen ten gunste van infraroodflitspalen, het nieuwe "fatale wapen" in de snelheidshandhaving. Deze laatste kunnen op meerdere rijstroken knipperen en het type voertuig (auto, vrachtwagen, enz.) identificeren, en dit in beide richtingen. Hun inzet zal toenemen van 754 eenheden (+40 voor rode lichten) in 2021 tot 1.400 (+1.000 voor rode lichten) in 2022 volgens de website Radars-auto.com. Tegelijkertijd is het aantal trajectcontroles volgens dezelfde bron gehalveerd (van 99 naar 50).
Het is maar een kleine stap om de link te leggen met een zeker winstbejag van de Franse regering. Ter herinnering: snelheidsboetes hadden vorig jaar 714 miljoen euro aan inkomsten moeten opleveren.