Gaat het verbod op verbrandingsmotoren in Europa vanaf 2026 van de baan?
Zodra de uitslag van de stemming bekend was, feliciteerden de gekozen vertegenwoordigers zichzelf met deze "historische beslissing voor het klimaat", waarvan het belang echter ernstig moet worden gerelativeerd als we naar de feitelijke cijfers kijken. Dat is precies wat sommige volksvertegenwoordigers verontrust, te beginnen met de Italiaanse minister van Transport, die dit besluit beschouwt als ‘pseudo-milieufundamentalisme’. Italië had al tijdens de besprekingen voorafgaand aan de stemming stelling genomen tegen dit verbod en een eenjarige uitzondering voor nichemerken verkregen, het zogenaamde ‘Ferrari-amendement’.
"Herzieningsclausule" in 2026
Heeft de Laars van Europa misschien de middelen om deze wet zelf te laten intrekken? Waarschijnlijk niet. Maar ook elders in Europa gaan stemmen op, met name in Frankrijk, waar Thierry Breton, Europees commissaris voor de interne markt, heeft opgeroepen tot de invoering van een "herzieningsclausule" in 2026. Op die manier kan de ontwikkeling van de technologieën samen met de fabrikanten worden bekeken, evenals de toestand van het elektriciteitsnet en het netwerk van oplaadpunten, ten einde de relevantie en de haalbaarheid van het verbod te beoordelen. Dit betekent dat als deze clausule wordt bekrachtigd, de leden van het Europees Parlement eenvoudigweg zouden kunnen besluiten het verbod op verbrandingsmotoren te versoepelen of zelfs helemaal op te heffen. Vooral als het onmogelijk blijkt de voorwaarden voor een vlotte uitvoering te vinden. We kunnen ons al voorstellen dat Italië hierop zal aandringen.