Grote Europese steden roepen op tot strengere emissienormen
Een paar dagen geleden stemde de Europese Commissie er na maanden, zo niet jaren, getouwtrek mee in om de toekomstige Euro 7-emissienormen te versoepelen, ondanks de argumenten van fabrikanten dat ze enorme bedragen zouden moeten investeren om een onbeduidende verbetering in uitlaatemissies te bereiken, die beter besteed zouden kunnen worden aan 100% elektrische voertuigen. Bovendien zou een nieuwe, strengere norm de facto de kleinste auto's hebben veroordeeld, die per definitie het zuinigst zijn, het minst vervuilend en... het meest betaalbaar voor de gemiddelde persoon. Maar voor sommige grote Europese steden is de beslissing onaanvaardbaar.
Volksgezondheid
Op initiatief van Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs, is er een petitie ondertekend door verschillende andere Europese steden, waaronder Brussel, Lyon, Montpellier, Besançon, Rome en Zagreb. Volgens hen is Europa gezwicht voor het dictaat van de autofabrikanten, zonder rekening te houden met de volksgezondheid. Ze wijzen erop dat luchtvervuiling verantwoordelijk is voor 70.000 doden per jaar in Europa en roepen daarom op tot ambitieuze emissienormen in lijn met de aanbevelingen van de WHO. Het is moeilijk om hun ongelijk te bewijzen, maar het is de moeite waard om op te merken dat de meeste van deze steden worden bestuurd door meerderheden met een sterke milieubewuste neiging. In de afgelopen jaren hebben verschillende van deze steden echter onenigheid gekregen met hun bevolking door een mobiliteitsbeleid dat vaak als dogmatisch wordt omschreven. Het valt nog te bezien of deze petitie ook maar enige invloed zal hebben op Europese beslissingen.