In Parijs wekt de toekomst van de ring discussie op

2j geleden

Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, wil de ringweg omvormen tot een "groene gordel", een project dat op kritiek stuit, ook van haar linkse meerderheid.

In 2023 viert de ‘périférique’ zijn 50ste verjaardag. Deze 35 kilometer lange ringweg rond de hoofdstad blijft een essentiële verkeersader voor de inwoners van Ile-de-France, met meer dan een miljoen ritten per dag. Het is ook een vector van luchtvervuiling, met drempels die tot zes keer hoger liggen dan aanbevolen door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), maar ook van lawaai, zoals de socialistische burgemeester van de hoofdstad ons in herinnering brengt. Zij wil de ring tegen 2030 in een "stadsboulevard" veranderen.

Deze omvorming houdt in dat de as wordt gestandaardiseerd op twee keer drie rijstroken, d.w.z. één minder dan nu, of zelfs twee als we bedenken dat er één wordt gereserveerd voor bussen, taxi's en carpooling. Een andere verandering is de aanplant van 50.000 bomen en de herinrichting van de poorten om de indruk van een grens tussen Parijs en zijn voorsteden weg te nemen.

Zoals te verwachten viel, is er veel kritiek op de vermindering van het aantal rijstroken. En deze kritiek komt van alle kanten. Sommigen geven de voorkeur aan de uitvoering van een globaal mobiliteitsplan voor Parijs en Ile-de-France, anderen stellen voor bepaalde opritten te sluiten om het effect van de congestie te verminderen, en weer anderen pleiten voor alternatieve vervoersoplossingen, zoals een cirkelvormige metrolijn of de heropleving van de kleine spoorweggordel voor vrachtvervoer.

Maar dat is niet alles. De laatste jaren zijn veel groene ruimten langs de ringweg verdwenen ten gunste van de bouw, meestal van kantoren. De kap van meer dan 70 bomen aan de Porte de Montreuil, waar verschillende kantoorgebouwen zullen worden gebouwd, is hiervan een goed voorbeeld. Dit ondermijnt de illusoire wens om van de ringweg een groene gordel te maken. Om dit te compenseren belooft de locoburgemeester 50% vergroening bij toekomstige ontwikkelingsprojecten en meer dan 50% sociale woningbouw bij de rehabilitatie van volkswijken langs de ringweg. Zijn dit loze beloftes? De toekomst zal het uitwijzen...

Tags: Mobiliteit

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in