Is België een van de minst voorbereide landen voor elektrische auto’s?
Met een score van 2,21/10 blijft België alleen Tsjechië (2,10), Italië (2,03) en... Duitsland (1,49) voor. Dit is nogal verrassend, aangezien zowel Duitsland als België werk maken van laadinfrastructuur.
De scores van Zutobi zijn gebaseerd op vier criteria: het aantal laadstations per kilometer, het percentage elektrische voertuigen in het wagenpark, de kosten om een batterij van 50 kWh volledig op te laden (gemeten met een Tesla Model 3) en het aantal internetzoekopdrachten voor elektrische auto's.
Verrassing Malta
De berekening is dus op zijn zachtst gezegd voer voor discussie, en de rangschikking bevat enkele verrassingen. Bovenaan de lijst staat Noorwegen, waar bijna 12% van de auto's op de weg elektrisch is, en waar bijna 3 op de 4 auto's nu op batterijen rijden.
Met een score van 8,14/10 ligt het Scandinavische land voor op het Verenigd Koninkrijk, dat zijn lage aandeel elektrische auto's (0,59%) goedmaakt met het hoogste aantal zoekopdrachten op het web: 139,64 per duizend inwoners. Dit cijfer kan worden verklaard door de aankondiging van de regering om de verkoop van auto's met verbrandingsmotor op korte termijn te verbieden.
In dat opzicht doet Malta het nog beter, want met nul oplaadstations per kilometer maar 97 webzoekopdrachten per duizend inwoners staat het eiland op de 5e plaats (4,29/10), net achter Nederland (4,68) en IJsland (4,39)! Tja…
Laden in België is duur
Volgens de studie heeft België een gemiddelde van 4,81 palen per kilometer, wat betekent dat ons land goed presteert op het vlak van infrastructuur. De 0,58% van het elektrische wagenpark en de 29,77 opzoekingen op het web per duizend inwoners zijn iets lager dan het Europese gemiddelde (0,88% en 33,7).
Anderzijds behoort ons land tot de duurste landen van Europa voor het opladen van 50 kWh: 15,55 euro, d.w.z. anderhalf keer het Europese gemiddelde van 10,41 euro. Alleen Denemarken en Duitsland doen het slechter. Een criterium dat België in deze rangschikking duur komt te staan.