Is het in 2023 écht een 'klein' Autosalon?
Misschien hoor je in jouw kennissenkring soms de vraag of het om een "groot" of een "klein" Autosalon gaat. Wat betekent dit? Tot het midden van de jaren 2000 was het Autosalon om het jaar gewijd aan bedrijfsvoertuigen. In de oneven jaren was het dus minder uitgebreid, minder uitbundig en minder rijk aan nieuwe producten voor het grote publiek. Het werd ook minder frequent bezocht, met gemiddeld 350.000 bezoekers tegenover meer dan 700.000 voor het "Grote Salon".
Vanaf de jaren 2010 versoepelden de regels rond het "kleine Salon". Toen bood het Salon voor bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen fabrikanten de mogelijkheid om een veel breder scala aan voertuigen tentoon te stellen, waaronder offroaders, cabriolets, maar ook SUV's. De laatste edities voor de gezondheidscrisis, in 2017 en 2019, waren misschien nog wel rijker gevuld dan de klassieke beurs, omdat motoren ook deelnamen evenals supercars via de tentoonstelling Dream Cars.
De term "kleine" tentoonstelling was dus niet echt meer op zijn plaats, vooral omdat het aantal bezoekers sterk was gestegen: 442.000 bezoekers in 2019, tegenover 500.000 in 2020, het laatste jaar waarin een "groot salon" werd gehouden vóór de Covid-19-pandemie toesloeg.
En in 2023?
Omdat 2023 een oneven jaar is, zou je er logischerwijs het etiket “klein” op plakken. Behalve dat de organisatoren voor deze editie, die samenvalt met de viering van de 100ste editie van het Autosalon, de gelegenheid op extra tromgeroffel niet willen laten voorbijgaan na twee jaar van afgelasting.
Toen de editie 2020 van het Autosalon werd afgesloten, had niemand gedacht dat we zo lang zouden moeten wachten om ons evenement opnieuw te kunnen organiseren", verklaart Andreas Cremer, gedelegeerd bestuurder van Febiac, dat het Salon organiseert. Sinds 2020 heeft de automarkt ingrijpende veranderingen ondergaan met de doorbraak van elektrische aandrijving en de komst op de markt van talrijke nieuwe modellen en nieuwe spelers. In dit verband zal het Autosalon 2023, naast zijn gebruikelijke rol als belangrijke technologische etalage voor de nieuwe producten van de sector, ook fungeren als informatie- en verbredingscentrum voor het grote publiek.”
Recordaantal deelnemende merken
Hoewel motorfietsen grotendeels afwezig zullen zijn (behalve op bepaalde autostands zoals die van Honda en BMW) en het aantal locaties is afgenomen (De Heizel zal in januari vier verschillende organisaties tegelijkertijd ontvangen), is het toch moeilijk om van een "kleine show" te spreken. Febiac is ook blij met een recordaantal autofabrikanten: "We zijn erg trots dat we de aanwezigheid van meer dan 50 automerken op ons Autosalon 2023 kunnen aankondigen", vervolgt Andreas Cremer. Als we bij de merken die met een traditionele stand aanwezig zullen zijn nog diegene tellen die modellen op gedeelde ruimtes presenteren, bereiken we een vertegenwoordiging van meer dan 95% van de Belgische automarkt."
Dit staat in schril contrast met de sombere opkomst tijdens het laatste Autosalon van Parijs!