Minder apparatuur, vereenvoudigde opties, handmatige accessoires… de autofabrikanten moeten creatief uit de hoek komen om de schaarste aan halfgeleiders het hoofd te bieden
Het tekort aan halfgeleiders blijft de wereldwijde automarkt hard treffen. Om de crisis het hoofd te bieden en de vertragingen bij de leveringen zoveel mogelijk in te perken, moeten de autofabrikanten zich aanpassen en op zoek naar uitwegen. Velen van hen zien zich genoodzaakt de uitrusting van hun voertuigen af te slanken en sommige zaken te elimineren.
Peugeot was een van de eerste fabrikanten die hiermee te maken kreeg. In het voorjaar keerde het daarom op sommige 308's en 3008's terug naar analoge in plaats van digitale wijzerplaten. Bij BMW missen verschillende modellen het aanraakscherm. Gelukkig had de fabrikant zijn iDrive-navigatiewiel behouden. Bij Renault worden de Clio, Captur en Arkana opnieuw uitgerust met manueel verstelbare spiegels; de fabrikant geeft echter aan dat elektrische spiegels op een later tijdstip gratis zullen worden gemonteerd. Zelfs Mercedes en Porsche zijn gedwongen "onvolledige" auto's aan te bieden tegen lagere prijzen, met de belofte een upgrade te voltooien wanneer de onderdelen weer beschikbaar worden.
Niemand ontsnapt: sommige zijn gedwongen de afmetingen of functionaliteit van hun schermen te beperken, andere moeten afzien van intrekbare deurgrepen. En bij Tesla ontbreken dus de USB-poorten... tot verbazing van de klanten die door de fabrikant niet van tevoren waren ingelicht. In de loop van de maand december worden de poorten aan de betrokken auto's toegevoegd.