Moeten e-steps worden opgenomen in het "mobiliteitsbudget"? Een start-up uit Nijvel strijdt ervoor

11mnd geleden Nicolas Morlet

My-eScooter, een bedrijf uit Nijvel gespecialiseerd in de productie en distributie van elektrische steps, wil het debat over de fiscale voordelen van zachte mobiliteit voor bedrijven heropenen.

"Hoe absurd het ook klinkt, het is momenteel niet mogelijk om het mobiliteitsbudget te gebruiken voor e-steps of andere duurzame mobiliteitsapparaten voor bedrijven. Ze worden simpelweg niet beschouwd als 'fietsen' in de ogen van de wetgeving," legt My-eScooter uit in haar persbericht. Sinds 2021 geeft de overheid echter fiscale stimulansen voor het gebruik van zachte mobiliteitsmiddelen, met 100% fiscale aftrekbaarheid voor alle kosten die op deze manier worden gemaakt. Maar elektrische steps zijn nog steeds uitgesloten. "Een absurditeit als je kijkt naar de toegevoegde waarde van elektrische steps in mobiliteitsplannen. Het bewijs zit in de tests die we hebben uitgevoerd in samenwerking met GSK en de lease-aanvragen die we doen met ALD," benadrukt Sanjeev D'Souza, oprichter van het merk My-eScooter, met klem.

Bestaand aanbod

Voor het tweede opeenvolgende jaar hebben GSK en My-eScooter hun krachten gebundeld om de elektrische steps te promoten, en ze hopen deze zeer snel te kunnen integreren in hun interne soft mobility-aanbod, zoals Mobility Manager Patrick Vlasselaer uitlegt: "De uitleen van de verschillende My-eScooter-modellen stelt werknemers in staat om de elektrische step te testen en er een te vinden die bij hun profiel past. Zowel voor woon-werkverkeer als voor hun privéactiviteiten. In eerste instantie mikte ik op 300 mensen die binnen een straal van 7 kilometer van het hoofdkantoor wonen. De feedback was erg positief.

Leasespecialist Ayvens (ALD Automotive, LeasePlan) heeft niet gewacht op de wetgever om elektrische scooters op te nemen in haar aanbod voor bedrijven. Maar de fiscale rem laat zich voelen. Wat leasing betreft merkt Irene Malla, Product Manager, drie criteria op: "De kwaliteit van het product, het onderhoudsaanbod en de flexibiliteit van de oplossingen. Dit is een toegevoegde waarde die ik heb gevonden bij My-eScooter. Hun portfolio is innovatief en ze bieden een dienst na verkoop in België en batterijregeneratie indien nodig. We betreuren het dat de Belgische wetgeving een obstakel vormt voor onze klanten. Want de vraag is er.

Foto: Marco Verch/Flickr

Tags: Mobiliteit

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in