Plug-in hybrides: oplichterij?
Het Zwitserse kanton Wallis heeft de subsidies voor plug-inhybrides ingetrokken na een nadelig rapport. Daaruit bleek dat ze weinig voordelen bieden op het gebied van emissies en brandstofverbruik op bergwegen. Volgens de studie stoten zij in de realiteit, bepaald door de topografie van Wallis, een zeer bergachtige streek, "tot bijna vier keer meer CO2 uit dan door de fabrikanten wordt geadverteerd". Een van de auteurs van de studie, Marc Muller, een energie-ingenieur, vertelde de Zwitserse publieke radio RTS dat deze voertuigen "een oplichterij zijn van CO2-normen, klimaatdoelstellingen en consumenten! Hij voegde daaraan toe: "Plug-in hybrides worden door fabrikanten vaak aangeprezen als voertuigen die 1,5 tot 2,5 l/100 km verbruiken, maar in werkelijkheid verbruiken ze tussen de 4 en 7 l/100 km, net als dieselvoertuigen."
Niets nieuws
Wat in deze studie wordt aangekondigd, is niet nieuw. Veel deskundigen en de vakpers zeggen al langer dat plug-inhybrides het slechtste van twee werelden combineren: de nadelen van verbrandingsmotoren (vervuiling) en die van elektromotoren (gewicht, constructie van de batterij en hoge prijzen). Maar de plug-inhybride combineert ook het beste van twee werelden: een veelzijdig voertuig met een goede actieradius, dat tegelijk tientallen kilometers geen sikkepit verbruikt ALS de gebruiker de moeite neemt om hem op te laden!
Kwestie van gebruik...
Het gebruik van een voertuig staat centraal in dit debat: welke motor je ook gebruikt (benzine, diesel, elektrisch, enz.), het verbruik varieert enorm naargelang je kiest voor ecorijden of sportief rijden. Het varieert ook naargelang van het weer, het soort reis en het reliëf van het wegdek. De door de fabrikanten aangekondigde emissies zijn grotendeels gebaseerd op officiële cycli in gunstigere omstandigheden. Hun functie bestaat er vooral in voertuigen te kunnen vergelijken. Ten slotte mag niet worden vergeten dat Europa van de fabrikanten eist dat zij hun CO2-uitstoot koste wat het wil beperken. Daarom doen ze wat ze kunnen, met de beschikbare testinstrumenten (de WLTP-cyclus), om aan deze eis te voldoen, vaak in recordtijd... Moeten we eraan herinneren dat de automobielsector al vele jaren tot de top 3 van de meest innoverende sectoren behoort, met enorme investeringen in onderzoek en ontwikkeling (O&O)?