Stijgende elektriciteitsprijzen houden de overstap naar elektrische auto's tegen.
Volgens cijfers van een onderzoek dat in november werd uitgevoerd bij 2.000 Belgen ouder dan 18 jaar, heeft één huishouden op de tien nu een hybride of elektrisch voertuig, en meer dan één op de twee Belgen (53%) zegt dat het volgende voertuig dat ze van plan zijn te kopen een hybride of elektrisch voertuig zou kunnen zijn. In het Brusselse Gewest loopt dit percentage zelfs op tot 64%.
Een cijfer dat duidelijk hoger ligt dan het soortgelijke onderzoek uit 2019: toen rekende slechts 3% van de huishoudens op een geëlektrificeerd voertuig, en de aankoopintenties bedroegen slechts iets meer dan een derde.
Elektriciteit te duur
De energiecrisis sinds het voorjaar van 2022 lijkt deze positieve spiraal echter te hebben gestopt. De stijging van de energieprijzen heeft een domper gezet op potentiële kopers: ze wordt opgegeven als de belangrijkste reden door 36% van de respondenten die afzien van een elektrische auto. Dit komt vóór het gebrek aan overtuiging over de reële gevolgen van een dergelijke keuze voor het milieu (19%), het gebrek aan informatie en visie over de toekomst van elektrische mobiliteit (14%) en de moeilijkheid om thuis een oplaadpunt te installeren (13%).
Prijs, premie, bereik
Op de vraag wat hen van gedachten zou kunnen doen veranderen, zijn de antwoorden nog steeds dezelfde als in eerdere onderzoeken: een lagere aankoopprijs, een mogelijke overheidspremie of een ruimer aanbod. Bijna twee op de vijf Belgen (39%) vindt ook dat een verlaging van de verzekeringspremie het belangrijkste is dat een bank of verzekeraar kan doen om hen aan te moedigen over te schakelen op een elektrisch of een hybride voertuig. Dit is wat AG zal doen tijdens de show met een premiekorting van 10%.
Edwin Klaps, Managing Director Non-Life & Broker Channel bij AG: "Uit onze enquête kunnen we enkele duidelijke conclusies trekken: de Belgen zijn alleen bereid om de stap naar elektrisch rijden te zetten als ze een financiële prikkel zien. Dit is voor de meeste mensen vandaag de dag nog niet duidelijk. Bij AG zijn we ervan overtuigd dat elke onderneming, ongeacht de sector waarin ze actief is, haar maatschappelijke rol moet spelen door de hefbomen waarover ze beschikt te activeren. AG kan en wil een echte impact hebben: daarom nemen we onze verantwoordelijkheid door mensen die een elektrisch of hybride voertuig willen kopen een mooie korting op hun verzekeringspremie te geven.”