Tesla: mankeren klanten liefde voor hun merk?
Wie ook maar een greintje geïnteresseerd is in elektrische auto's zal weten dat de naam Tesla alomtegenwoordig is. En dat elke gebruiker niet zal nalaten om bij de geringste gelegenheid alle vermeende verdiensten van zijn of haar aankoop aan te prijzen. In dit opzicht wordt het klantengedrag van de fabrikant vaak vergeleken met Apple. Geen toeval: een zeer sterke emotionele band verbindt gebruikers met zowel het automerk als de techgigant.
Volgens de studie uit 2022 van de New Yorkse firma MBLM, die gespecialiseerd is in het meten van deze band, staat Tesla op de tweede plaats met een score van 67,4%, net voor Apple met 65,3%, beide voor Disney met 68,1%. Zo op het eerste gezicht ziet alles er goed uit voor het merk van Elon Musk.
Schaamte om in een Tesla te rijden
Behalve dat het precies diezelfde Elon Musk is die wordt aangewezen als de grootste bedreiging voor deze emotionele band vanwege zijn jongste publieke uitbarstingen en standpunten. De "charismatische" leider ligt zwaar onder vuur voor zijn snelle ontslagen na de overname van Twitter, of voor het reactiveren van de account van Donald Trump - voor het leven verboden door de voormalige leiders - wat een deel van de Democratische klantenkring zou kunnen wegkeren.
Een MBLM-manager, geïnterviewd door Automotive News, ziet dit al terug in de dataverzameling voor de studie van 2023 : "Ik hoor mensen zeggen dat ze geen Tesla meer kopen, dat ze zich schamen om erin te rijden. We zijn dicht bij een omslagpunt voor het merk. Dit zal worden weergegeven in onze studie van 2023.”