Tesla stelt Superchargers tegen eind 2021 open voor andere constructeurs
"We hebben onze eigen connector gemaakt omdat er destijds nog geen standaard bestond en Tesla enkel elektrische auto's met een grote actieradius bouwde.
Het is een vrij compacte connector waarmee men zowel traag als snel kon opladen.
Los daarvan zullen we ons Supercharger-netwerk later dit jaar openstellen voor elektrische voertuigen van andere merken.
Zo maakte Elon Musk heel laconiek dit nieuws bekend. Het is in elk geval groot nieuws op een ogenblik dat de oplaadinfrastructuur één van de hoekstenen is van het elektrificatieplan dat onze autoriteiten willen uitrollen.
Praktisch of financieel voordeel ?
Hoewel het nog niet duidelijk is welke "andere elektrische auto's" op het Supercharger-netwerk zullen worden toegelaten of wat een laadbeurt zal kosten, wordt duidelijk dat dit pluralisme een mes kan worden dat langs twee kanten snijdt voor de Amerikaanse constructeur. De toegang tot dit netwerk was immers een belangrijk verkoopargument voor Tesla ten opzichte van de concurrentie. Het dichte netwerk van 600 Europese laadstations met ongeveer 6.000 terminals, maar ook de betrouwbaarheid en de laadsnelheid maakt voor Tesla-rijders een wereld van verschil op vlak van gebruiksgemak en gemoedsrust. Dit argument zal mogelijk snel achterhaald zijn. In ruil zal de Amerikaanse fabrikant mogelijk de miljarden dollars die in de ontwikkeling van dit laadnetwerk werden geïnvesteerd, eindelijk kunnen rendabiliseren door een hogere prijs per kWh aan te rekenen aan ‘niet-Tesla’-gebruikers.