Tesla's Autopilot overtreft andere systemen... in het aantal ongelukken dat het veroorzaakt!
In de tien maanden dat de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) haar studie uitvoerde, werden 392 ongevallen geregistreerd waarbij een semi-autonoom rijsysteem betrokken was. Daarvan waren er 273 met een Tesla! Bij 116 van de ongevallen waarover nadere gegevens werden verstrekt, ging het om botsingen tussen voertuigen, 20 met vaste obstakels, 10 met dieren, 3 met fietsers en 1 met een voetganger.
Het is niet de eerste keer dat Tesla’s Autopilot onder vuur komt te liggen. Onlangs werd het systeem door dezelfde NHTSA in 16 ongevallen beschuldigd van onbedoeld remmen op snelwegen met botsingen tot gevolg. De dienst voor de verkeersveiligheid stelde vast dat het systeem minder dan een seconde voor de botsing automatisch werd gedeactiveerd. Dit wordt gezien als een manier voor de fabrikant om de verantwoordelijkheid te ontlopen, want uit de gegevens van het voertuig blijkt dat de automatische piloot op het moment van het ongeval was uitgeschakeld, waardoor alle verantwoordelijkheid bij de bestuurder wordt gelegd... ook al heeft de bestuurder duidelijk geen tijd om in zo'n kort tijdsbestek te reageren.
Beter in geavanceerd autonoom rijden
De bovenstaande cijfers hebben alleen betrekking op autonoom rijden Niveau 2, waarbij de bestuurder in theorie verantwoordelijk is, omdat hij of zij te allen tijde onmiddellijk het stuur moet kunnen overnemen. Voor de meer geavanceerde niveaus (3 tot 5), waar toezicht niet langer nodig is, doet Autopilot het beter dan zijn rivalen. Er werd slechts één ongeval gemeld, tegenover 62 voor het Waymo-systeem van Google.