Vergelijkende test Niu MQi GT Evo vs BMW iX xDrive50 - Opladen en ontladen
Als er één sector is waar batterijen ideaal blijken als energiebron, dan is het wel die van de tweewielige stadsscooter. Korte ritten, eenvoudig opladen met verwisselbare accu's, een formidabele acceleratie en gebruiksgemak maken deze scooters tot de ideale oplossing voor verplaatsingen in onze steden. De BMW iX 50 heeft nog andere troeven in handen, zoals het extreme comfort, de uiterst stille werking, de luxe en de moderne verfijningen die zijn toegepast op deze 100% elektrische SUV. De troef van deze verhoogde berline is ook zijn actieradius van bijna 500 km met zijn 105 kWh batterij. Om dat even in perspectief te plaatsen: de Niu heeft accu van amper 5 kWh! Terwijl onze trips tussen laadbeurten in beperkt bleven tot 60 km op de scooter, namen we de gok om met onze Duitse patser naar zee en terug te rijden zonder het oplaadsnoer boven te halen. Goed voor 445 km snelweg met een klein beetje autonomie in reserve (10%) op het moment dat we de stopknop indrukken. Het valt niet te ontkennen, het gaat allemaal snel, op deze planeet die nu gewijd lijkt aan de godheden Zeus en Raijin.
Niu, niet Mia
Op het moment (1993) dat de groep IAM ons aanmoedigde de Mia te dansen, had het Chinese merk Niu, leider op het gebied van elektrische scooters, het einde van zijn verlengsnoer nog niet in zicht. Sinds zijn ontstaan in 2014 en in afwachting van het op de markt brengen van zijn 100 % elektrische SUV Niutron, zet Niu zichzelf in de kijker met zijn recente Niu MQi GT, waarmee je ook in Sport-modus meer dan 60 kilometer kan bollen.
Als elektrisch equivalent van een 125cc, kan u ‘m ook rijden met een rijbewijs B. Dit jaar is er ook een EVO-versie met een motor van 5.000 watt. Hoewel dit Chinese merk nog niet bekend is bij het grote publiek, heeft het toch al zijn sporen verdiend in de wereld van de elektrische scooters. Niu – buffel in het Mandarijn – is een succesverhaal : sinds zijn oprichting heeft het merk wereldwijd al meer dan 810.000 scooters verkocht.
Adelbrieven
Deze stadsscooter is gemakkelijk toegankelijk met een zithoogte van 816 mm en een vlakke laadvloer. Het dashboard heeft een groot, gemakkelijk af te lezen TFT-display. Het verschaft u alle informatie die u nodig hebt, zoals de resterende actieradius in procenten en kilometers, de geselecteerde rijmodus en de connectiviteit. De bediening ervan verloopt via een makkelijke knoppenwinkel, en er is zelfs cruisecontrole. De praktische aspecten blijven beperkt tot een tashaak en een USB-poort. De ruimte onder het zadel is hoofdzakelijk gereserveerd voor de twee accu's van 14 kg. Er is nog een beetje ruimte voor een paar handschoenen, bijvoorbeeld. De enige functie van de verlichte schakelaar is het openen van de ruimte onder het zadel. Het stuurslot wordt automatisch ingeschakeld wanneer de scooter wordt uitgeschakeld. Met de Smart Key-afstandsbediening zet je de motor aan. Er zijn drie rijmodi beschikbaar. In de ECO-stand wordt de theoretische snelheid vergrendeld op 45 km/h, in de Dynamic-stand op 75 km/h en in de Sport-stand op 100 km/h. Terwijl de MQi GT een vermogen van 3.000 watt had, claimt deze EVO-versie een vermogen van 5 kW. De twee 72-volt lithium-ion accu's kunnen direct op de scooter worden opgeladen of thuis - of op kantoor - met een adapter die de twee accu's rechtstreeks koppelt aan een 220-volt stopcontact. De lader is echter niet ingebouwd, dus zult u op zijn minst een rugzak nodig hebben om hem te dragen. Het duurt 5 uur om beide batterijen volledig op te laden. Afhankelijk van de geselecteerde modus (Eco, Dynamic, Sport) bedraagt de weergegeven (en werkelijke) snelheid 48 km/h (44 km/h), 82 km/h (75 km/h) en 110 km/h (100 km/h).
Actieradius?
Het bereik is afhankelijk van de gekozen modus. Bij de start geeft het instrumentenpaneel altijd een maximale actieradius van 92 kilometer aan. In de 'D'-stand bedroeg de actieradius na 46 kilometer nog 45 kilometer (49%). In de 'S'-modus kon de scooter nog 34 kilometer afleggen (37%) nadat hij 33 kilometer in een snel tempo had afgelegd. In de stad raden wij de Eco-stand aan. U zult altijd onder de 50 km/u blijven en toch een overtuigend energieverbruik hebben.
De Niu glijdt vrolijk door het verkeer. Zijn kleine formaat en levendigheid maken hem tot het ideale reisgenoot. Zijn draaicirkel is kort en hij parkeert in een oogwenk, zowel op de zijstandaard als op de middenstandaard. Pas echter op als het terrein glooiend is, want de MQi GT EVO heeft geen parkeerrem.
Voor het remmen grijpt deze elektrische scooter terug naar een gekoppeld EBS-systeem dat zowel de voorste schijf, gebeten door een driezuigerremklauw, als de achterste schijf via de linker hendel bedient. In alle omstandigheden blijft het remmen efficiënt. De ophanging is dan weer minder goed. Wallonië is beslist een ideaal speelterrein om de demping van onze gemotoriseerde tweewielers te testen. Terwijl de telescopische voorvork zijn werk goed doet, kan dat niet worden gezegd van de stereovering achteraan. De twee schokdempers hebben moeite om zich goed aan te passen aan het oneffen asfalt in onze mooie streek. De kleine diameter van zijn wielen (14 inch) en de onbestaande "elasticiteit" van het achterwiel, waar de motor het grootste deel van de ruimte inneemt, werken in zijn nadeel. Vanaf 20% autonomie verlaagt de Niu voortdurend de snelheid om u in staat te stellen het volgende stopcontact te bereiken.
Daarboven
Met de BMW iX 50 en zijn xDrive transmissie neemt u de controle over een elektrische auto die zo veilig en stil is als een fabrikant maar kan bieden. Alles is tot in de puntjes doordacht. Net als bij Mercedes kunnen de stoelen elektrisch worden versteld op het deurpaneel en heeft het stuurwiel de vorm van een zeshoek, wat deze elektrische SUV met 524 pk een afwijkende stijl geeft. Het remsysteem past zich zelfs aan uw rijomstandigheden aan, door regeneratief te remmen wanneer u vertraagt of stopt. Sensoren en camera's helpen u bij het besturen van deze meer dan €116.000 kostende bolide. Een vleugje 5G, de luchtvering, en het gebruik van aluminium en koolstofvezel, verklaren de hoge prijs.
Laten we eindigen met het meest verontrustende: de oplaadtijd! Goed 80% van het vermogen kunt u op 35 minuten bijladen aan een snelle laadpaal (200 kW) of in 13 uur (!) thuis op uw terminal van 11 kW.
Conclusie
Voor een "oude rot" als ik, die gewend is aan verbrandingsmotoren en het gebrul van uitlaatpijpen, is het niet gemakkelijk te erkennen dat de energie die door deze opwindbare systemen wordt geleverd, ook de nodige sensaties en plezier met zich meebrengt. Dit alles in oorverdovende stilte, waar ik me eigenlijk niet aan stoor. Wat de prijs betreft: de Niu MQi kost € 4.999, terwijl de vierwieler in deze test een inspanning van 116.300€ van uw bankier zal vergen.
De pluspunten
- Prestaties
- Remmen
- Snel opladen
- Autonomie
De minnen
- Gebrek aan opslagruimte
- Grote lader
De NIU MQi GT EVO in cijfers:
- Motor: elektrisch, NIU V Motor, borstelloos, luchtgekoeld
- Vermogen: 72V/5 kW
- Cilinderinhoud: 125cc-equivalent
- Oplaadtijd: 4u één batterij, 5u twee batterijen
- Continu vermogen: 6500 W
- Energieverbruik per lading: 3744 Wh
- Batterij: Lithium-ion
- Eindaandrijving: motor in de achternaaf
- Frame: aluminium en titanium
- Voorvering: telescoopvork
- Achtervering: twee qua veervoorspanning instelbare schokdempers
- Voorrem: schijf 220 mm, gecombineerd remsysteem (EBS)
- Achterrem: 180 mm schijf, gecombineerd remsysteem (EBS)
- Zithoogte: 816 mm
- Gewicht met batterij: 128 kg
- Bereik: +/- 75 km (afhankelijk van rijstijl)
- Prijs: € 4.999
BMW iX (xDrive) 50 mini datablad
- Motoren: voor en achter, synchroon met gewonden rotor
- Vermogen (kW/pk): 385/524
- Koppel: 765 Nm
- Rijklaar gewicht: 2.585 kg
- Prijs: vanaf €116.300