Volty: "De subsidies voor elektrische voertuigen hadden genereuzer gekund"
Vanaf nieuwjaarsdag 2024 genieten particulieren, verenigingen en aanbieders van deelmobiliteit een bonus voor de aanschaf van een elektrische auto in Vlaanderen. De subsidie bedraagt 5.000 euro voor nieuwe voertuigen en 3.000 euro voor tweedehandsvoertuigen, op voorwaarde dat de aankoopprijs, inclusief btw en opties, niet meer dan 40.000 euro bedraagt. Dit is de manier van de Vlaamse overheid om de kloof tussen elektrische en fossiel aangedreven auto's te verkleinen.
Elektrificatiepotentieel verloren
"Deze regeling had in verschillende opzichten breder kunnen zijn en het is jammer dat sommige belanghebbenden en potentiële kopers er niet van zullen kunnen profiteren", zegt Gianni Isella, Managing Partner Volty, een online platform dat zich uitsluitend richt op elektrische mobiliteit en dat momenteel ongeveer 400 auto's in deze prijscategorie heeft. "Het is jammer dat deze subsidie of bonus, hoe je het ook wilt noemen, niet geldt voor fietsen, scooters, brommers of andere commerciële voertuigen. Het geldt immers alleen voor personenauto's. Door deze categorieën te negeren, verliezen we veel potentieel voor de elektrificatie van alternatieve vervoerswijzen."
Isella is ook van mening dat het feit dat de bonus of subsidie niet geldt voor bedrijven en professionals een gemiste kans is voor de Vlaamse overheid. "Op dit moment is slechts 20% van alle elektrische voertuigen eigendom van particulieren. Dit had een extra stimulans kunnen zijn voor bedrijven". We mogen echter niet vergeten dat bedrijven al 100% fiscale aftrek genieten op dit soort aandrijving.