Volvo's CO2-studie over EV’s doet twee keer nadenken

3j geleden

De Zweedse autofabrikant heeft de resultaten gepubliceerd van studie waarvan de conclusies ons herinneren aan de dwaasheid om een elektrische auto op te laden met niet-hernieuwbare energie.

Sinds de lancering van zijn eerste elektrische auto in 2019, de XC40 Recharge, heeft Volvo voor elk volledig elektrisch model een LCA-rapport (Life Cycle Assessment) gepubliceerd. Deze bieden volledige transparantie over de koolstofvoetafdruk van een voertuig in verschillende scenario's. Ze verschaffen klanten informatie over de totale impact van het voertuig op het klimaat.

In het onlangs gepubliceerde rapport van de C40 Recharge staat dat "wanneer het voertuig wordt opgeladen met elektriciteit uit schone energiebronnen, de koolstofvoetafdruk tijdens de levenscyclus daalt tot ongeveer 27 ton CO2, vergeleken met 59 ton voor een compacte SUV van het type XC40 met verbrandingsmotor. Wanneer de C40 Recharge daarentegen wordt opgeladen volgens een conventionele energiemix (die voor ongeveer 60 procent uit fossiele brandstoffen bestaat), kan het tijdens de levenscyclus uitgestoten CO2-tonnage oplopen tot 50 ton, waardoor de milieuvoordelen in vergelijking met een conventionele auto aanzienlijk afnemen."

Belang van hernieuwbare energie

Deze bevindingen moeten worden afgewogen tegenover een andere studie van Volvo, waarin wordt uitgelegd dat de productie van de C40 Recharge 70% meer CO2 uitstoot dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor.

Het automerk houdt rekening met verschillende scenario's voor de berekening van de totale CO2-voetafdruk: in het eerste telt de gemiddelde wereldwijde elektriciteitsvoorziening, in het tweede de prognose van de EU28 voor hernieuwbare en gewone energie, en in het derde gaat het om 100% hernieuwbare elektriciteit.

In het eerste scenario moet een Volvo C40 Recharge 109.918 kilometer afleggen vooraleer hij een evenwicht bereikt met een XC40 met benzinemotor. Dat is meer dan de helft van de theoretische levensduur van de auto. In die tijd stoot de elektrische auto 15 procent minder uit dan de verbrandingsmotor.

In het tweede scenario wordt de totale emissiereductie verdubbeld (30%) en wordt het break-even-punt bereikt op 77.248 kilometer. Het gebruik van hernieuwbare energie halveert de koolstofvoetafdruk met een drempel die op 48.280 kilometer ligt, een veel aantrekkelijker resultaat.

Eens te meer blijkt dat het bereiken van koolstofneutraliteit complexer is dan vaak wordt gedacht.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in