Voor het eerst voert een elektrische auto de Europese verkoop aan
Jato Dynamics, een bedrijf gespecialiseerd in marktonderzoek in de automobielsector, heeft de Europese verkoopcijfers voor september uitgekamd. En met 24.591 verkopen was de Tesla Model 3 de populairste auto op het Oude Continent. Een primeur voor het model, dat zijn verkoop met 42% zag stijgen ten opzichte van 2019 (het laatste pre-coronajaar). De prestatie is dubbelop, want het is ook de eerste keer dat een niet-Europees model naar de top van het podium is geklommen.
De Tesla Model 3 heeft een ruime voorsprong op de Renault Clio (18.264 eenheden) en de Dacia Sandero (17.988 eenheden). De Volkswagen Golf, al decennia lang de onbetwiste leider, haalt in september slechts een vierde plaats met 17.507 verkopen.
Tesla domineert ook de markt van de elektrische auto's, want de op één na best verkochte auto in deze klasse is de gloednieuwe Model Y SUV (8.926), vóór de Volkswagen ID.3 (8.302). En dan moet het Amerikaanse bedrijf zijn Duitse gigafabriek nog opstarten.
Elektrisch? Ja, maar...
Deze cijfers suggereren dat er een "belangrijke omschakeling" naar elektrische auto's heeft plaatsgevonden. Dat ligt niet veraf meer (in de komende jaren wordt het onvermijdelijk), maar voorzichtigheid is geboden. Ten eerste worden de Model 3's in de Verenigde Staten en in China geproduceerd. Daardoor zijn de Europese leveringen afhankelijk van de aankomst van transportboten aan onze kant van de Atlantische Oceaan. Er is dus sprake van een "golfpatroon". Zo stond in augustus de Amerikaanse succesauto slechts op de 18de plaats, met 7.878 verkopen.
We zullen de cijfers de komende maanden in de gaten moeten houden om te zien of het sterke resultaat overeind blijft. Ten tweede is Tesla door de mazen van het net in de halfgeleidercrisis geglipt die bijna de hele autoproductie treft en de leveringen zwaar onder druk zet. Houdt het bedrijf van Elon Musk dat vol?