Worden dieselauto's en -vrachtwagens straks verboden in Europa ?
Adblue is een additief voor de nieuwste generatie dieselvoertuigen. Bij inspuiting in de katalysator, zet het bepaalde verontreinigende stoffen om in stikstof en waterdamp om de schadelijke uitstoot te verminderen. Het is in feite een mengsel van ureum (32,5%) en gedemineraliseerd water (67,5%). De productie ervan vereisy ammoniak. Dat moet op zijn beurt worden gewonnen uit methaan, een natuurlijk gas waarvan de prijs de afgelopen maanden is geëxplodeerd. De stijging heeft sommige producenten, vooral in China dat het grootste deel van de wereldmarkt bevoorraadt, ertoe aangezet hun productie te verminderen of zelfs helemaal stop te zetten. Dit kan leiden tot wereldwijde tekorten. Een moderne dieselmotor die niet meer met Adblue wordt gevoed, gaat in veiligheidsmodus en werkt niet langer. Sommige landen, die zeer actief zijn in het wegvervoer, hebben reeds grote volumes veiliggesteld om de mobiliteit van hun vervoerders te garanderen, zodat de zaken voorlopig gewoon door kunnen gaan. Maar voor hoelang?
Is er back-up ?
Wat als je auto vraagt om Adblue te tanken en je hebt moeite om het te vinden? Vervang het gewoon door water. Dat houdt de computer voor de gek en laat toe uw weg te vervolgen. Maar wees voorzichtig. Dit is niet meer dan een noodoplossing. Toegevoegd water versnelt de corrosie van het uitlaatsysteem.