BMW R 1250 RT: laatste der tourmotoren ?
Om maar meteen te zeggen waar het op staat: de uitstekende vlakke twin, een 1.254 cc ShiftCam met 136 pk, is geen sikkepit veranderd. Maar de assistenten en de uitrusting, dat is een ander paar mouwen. De versie voor 2021 oogt agressiever maar wel slanker en kreeg LED-verlichting en adaptieve lichten, een nieuw ontworpen kuip en een radioantenne die op de vuilnisbelt belandde. Vaarwel aan de stengel, welkom aan een groot TFT-scherm van 10,25 duim waar u alle rij-informatie vindt en een graai aan assistenten die u naar wens kunt configureren.
Eindelijk is de cruisecontrol adaptief! Anderzijds, een blindehoekdetetie heeft BMW nog niet ingevoerd. In tegenstelling tot de Ducati Multistrada V4, waar het uiterst effectief en veilig is. Bovendien heeft München 650 GT scooter wél met dit systeem uitgerust.
De vering, die al uitstekend was, is nog efficiënter geworden en wordt geüpgraded met het ABS Pro Integral-systeem dat de voor- en achterremmen combineert. Dit geïntegreerde remsysteem houdt rekening met de hellingshoek. Met andere woorden, u hoeft alleen maar druk uit te oefenen op de remhendel of het rempedaal en Bosch doet de rest om u af te remmen of tot stilstand te brengen.
Net als thuis
Met de R 1250 RT kunt u ver weg reizen en toch al uw kleine bezittingen meenemen, die zijn opgeborgen in de twee fietstassen en de enorme topkoffer, waardoor de kilo's aan boord zo goed mogelijk worden verdeeld. Met bagage en uw passagier vereist de RT, hoewel hij bij stilstand redelijk wendbaar blijft, wel enige concentratie bij het manoeuvreren. Toch is het de lichtste GT die vandaag wordt aangeboden. Met zijn redelijke zithoogte (805 mm) blijft u met beide voeten makkelijk in contact met de grond. Een garantie voor veiligheid!
De boxermotor is uitmuntend en staat paraat vanaf de laagste toerentallen. Hij gedijt in elke modus die u kiest. Maar laten we teruggaan naar het aanraakscherm en de connectiviteit. Ondersteuning voor uw Garmin Navigator 6 GPS is er niet, u moet nu uw route van tevoren voorbereiden op uw smartphone om deze op het scherm te kunnen bekijken. En vergeet niet om de juiste BMW-app te downloaden... die van tijd tot tijd zal crashen. Nee, de navigatie kan beter.
Er is ook een opbergruimte voor uw mobiele telefoon, zodat deze permanent in verbinding blijft met het scherm terwijl hij geladen wordt via inductie. Tijdens de testrit werkte dat niet naar behoren, waardoor we de toevlucht moesten zoeken tot de USB-poort
Waar ik ook maar moeilijk aan kon wennen was het remsysteem dat werkt met de remklauwen voor en achter. Als u zowel met de hendel als met het pedaal remt, zal de gevoeligheid variabel zijn en storend bij hard remmen of in noodgevallen
Het verbruik is redelijk en schommelt rond 5 l/100 km (of zelfs minder). Daarmee is de R 1250 RT een geknipte oplossing voor verre reizen of dagelijks rijden in onovertroffen comfort.
Conclusie
De R 1250 RT is een allrounder. Gemakkelijk te besturen in de stad, leuk op de weg en ontspannend op de snelwegen, lastig om er iets op aan te merken. Behalve de afwezigheid van de GPS en de integrale remmen. De startprijs bedraagt 20.445 euro.
Sterke punten
Stuurhoek
Stabiliteit bij hoge snelheid
Uitrusting
BMW R1250RT
Motor: viertakt tweecilinder, lucht- en watergekoeld, dubbele ACT, 4 kleppen, ShiftCam, 1.254 cc
Vermogen: 136 pk bij 7.750rpm
Koppel: 143 Nm bij 6.250 tpm
Transmissie: 6 versnellingen en cardan
Koppeling: oliebad, hydraulisch bediend
Transmissie: cardanas
Frame: tweedelig, geschroefd hoofd- en achterframe, geïntegreerde motor met bagagedragerfunctie
Voorwielophanging: Telelever, enkele schokdemper, Ø 37mm, veerweg 120mm
Achtervering: Paralever, verstelbare monoshock (ESA Dynamic optioneel), Ø 136mm
Remmen: Dubbele, zwevende remschijf, diameter 320 mm, radiale remklauw met 4 zuigers, en enkele remschijf van 276 mm achter, zwevende remklauw met dubbele zuiger, ABS
Gewicht: 279 kg
Zithoogte: 805/825 mm
Brandstoftank: 25 l
Prijs: 20.454 euro