Test Honda NT1100 DCT - 4.000 km plezier
Als bestemming hebben we gekozen voor de Pyreneeën en de Cevennen, waar het beste van de NT1100 bocht na bocht naar boven zal komen. Om de "afdaling" naar het zuiden aangenamer te maken, maken we een korte tussenstop in de Côtes-d'Armor. Ik zal op de ouderwetse manier reizen, met alle kampeerspullen op de motor gesjord. Ondanks de zomerse hittegolf heb ik de NT1100 vanaf de eerste kilometers in de regen kunnen testen. Tijdens de twee uur die ik tussen België en Chartres heb doorgebracht, heb ik de uitstekende bescherming van de Honda leren waarderen. Het in hoogte verstelbare windscherm en de hand- en voetbeschermers bleken bijzonder nuttig. Aangezien ik een DCT-versie heb, maak ik van deze eerste etappe gebruik om de verschillende beschikbare automatische programma's te testen. De "D"-modus bleek daarbij zeer geschikt als u rustig wilt rijden met uw wederhelft als passagier. Dit is niet mijn geval, want mijn vrouw volgt mij op haar Triumph Trident 660. Ik kies daarom voor de meest lineaire van de drie sportstanden, "S1", die beter past bij mijn solo rijstijl. Al test ik u natuurlijk eerst de regenstand tijdens de aanvankelijke regenbui. Anders zijn er de modi "Cyclo" - zo heet de wegmodus - en "Urban". Op de gebruikersmodi 1 en 2 komen we later terug. Elke modus beïnvloedt rechtstreeks de injectie en gevoeligheid van de verschillende rijhulpsystemen.
Volg de gids
Onze aankomst in Dinan (zonder t) is er eentje onder een stralende zon. Als u de gelegenheid hebt om deze op een heuvel gebouwde vestingstad te bezoeken, zult u er geen spijt van krijgen. De stad torent uit boven de rivier de Rance - en zijn kleine haven - die verder uitmondt in het Kanaal. De aanblik is een ansichtkaart waardig. De volgende dag maakten we van het mooie weer gebruik om een wandelingetje te maken. Langs de Smaragdkust en de Galeokust ontdekken we prachtige landschappen voordat we Paimpol bereiken voor een kleine gastronomische pauze. Dit is ook de gelegenheid om het connectiviteitssysteem te testen via het 6,5 inch TFT-touchscreen. Met de NT1100 kunt u rechtstreeks verbinding maken met Android Auto (of Apple CarPlay) via uw kabel en de USB-aansluiting aan de rechterkant van het scherm. Programma's zoals Google Maps of Waze kunnen rechtstreeks op het aanraakscherm worden gebruikt. En als u een headset met oortjes hebt, krijgt u ook de muziek en gesproken info doorgeseind. Nu is het tijd om verder naar het zuiden te gaan. Genietend van de verkeersarme snelwegen naar Nantes, test ik de Honda op dit soort trajecten. Het is niet mijn ‘cup of sake’, maar de 1100 is comfortabel. Anderzijds laat de precisie van de snelheidsmeter van de Japanse motor wat te wensen over. Er is een verschil van 10 km/u tussen de snelheid op het scherm en die op mijn Coyote. Dit is niet echt een slechte zaak, want als je door afleiding een beetje te hard rijdt, ben je nog steeds volkomen legaal en krijg je geen bekeuring.
Het is heet in de Gironde
Er gaat niets boven de nationale wegen om van het plezier van een rit te genieten. Na de Vendée en de Charente-Maritime doorkruist te hebben, laten we het anker zakken bij Blaye. Deze plaats, gelegen aan de monding van de Gironde, werd aan het eind van de 17e eeuw versterkt door een zekere Sébastien Le Prestre, beter bekend als de markies van Vauban. En het is precies in het centrum van deze citadel dat we de nacht zullen doorbrengen. De gemeente Blaye had het goede idee om er een camping te installeren, perfect geïntegreerd in het landschap. Ik maak van dit mooie plaatsje gebruik om de bagagemogelijkheden van mijn NT1100 in detail te bekijken. De NT1100 wordt geleverd met twee koffers (van SHAD) met een inhoud van 32 en 33 liter, met zeer praktische binnenbekleding. Om het pakket compleet te maken, is hij uitgerust met een topkoffer van 50 liter (met rugleuning voor de passagier). Het enige wat ontbrak was de tanktas om me een avonturier te laten voelen.
Het is alweer tijd om te vertrekken naar onze eindbestemming, het Baskenland. Deze prachtige streek, genesteld tussen de zee en de bergen, biedt enorme mogelijkheden voor allerlei uitstapjes. Voor een paar dagen zullen we er het beste van maken. Vooral in de Pyreneeën, op de grens tussen Frankrijk en Spanje, waar de NT1100 meer dan eervol zal presteren ondanks een gewicht van bijna 250 kg (DCT versie). Alleen in de scherpe bochten zal de automatische dubbele koppeling mijn vooruitgang een beetje hinderen. Mijn keuze valt op zulke momenten op de manuele stand met dubbele trigger aan de linker stuurhelft.
Zoveel te zien
Aan de beste dingen komt altijd een eind, en nu moeten we denken aan onze terugkeer naar België. We hebben van een zonnige dag geprofiteerd om over enkele legendarische bergpassen van de Tour de France te klimmen, zoals de Aubisque en de Tourmalet, alvorens onze koffers in de uitlopers van dit prachtige gebergte neer te zetten. De volgende dag, onder een fikse storm, vouwen we ons bivak op en gaan we weer op weg in de richting van de Haute-Garonne en de Tarn. De Honda maakt weer eens het beste van het slechte weer, door me perfect veilig te houden. De handvatverwarming is zelfs geactiveerd, tot mijn grote vreugde.
In de namiddag klaart de horizon op voor onze aankomst via het viaduct van Millau, dat nog steeds even indrukwekkend is als vroeger. De Gorges du Tarn liggen nu voor ons open. Ideaal, want zo kan ik de "User 1"-rijmodus testen, die naar eigen wens kan worden ingesteld. De keuze van het vermogen en het maximaal afremmen van de motor zal mijn rijgedrag in de handgeschakelde modus verbeteren. De vering, die de oneffenheden van het wegdek perfect absorbeert, in combinatie met het optionele comfortzadel is een zegen voor mijn billen. Het remmen verloopt altijd optimaal en het kost veel moeite om de grens van de grondspeling te bereiken.
De doortocht van het Nationaal Park van de Cevennen herbergt een andere grote ontdekking. Bij toenemend warm weer verlagen we het windscherm handmatig tot het minimum. Het hanteren ervan is niet altijd gemakkelijk. We passeren de Ardèche en de Puy-de-Dôme voordat we de Loire oversteken. Het einde van onze reis nadert. De middeleeuwse stad Clamecy heet ons welkom voor deze laatste etappe. Het is tijd om de balans op te maken van deze reis in het gezelschap van onze nieuwe Japanse reisgezel. Met een totaal van 4.190 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 64 km/h ligt het gemiddelde brandstofverbruik rond de 4,8l/100 km, wat iets onder het door Honda aangekondigde cijfer (5l/100 km) ligt. De NT1100 heeft dus zijn beloften waargemaakt!
Conclusie
Goede wind-en-weerbescherming, optimaal comfort, een aangename motor, overtuigende bagagemogelijkheden, wat wil een mens nog meer? De criticasters zullen antwoorden dat de NT1100 geen cardanaandrijving heeft, om als een echte GT te worden beschouwd. Gezien de kwaliteit van de huidige kettingen is dit een argument dat niet langer opgaat.
De pluspunten
- Bagagemogelijkheden
- Zithoogte
- Brandstofverbruik
- Bescherming
De minpunten
- DCT in scherpe bochten
- Handmatige windschermverstelling
De Honda NT1100 in een paar cijfers:
- Motor: 4-takt watergekoelde paralleltwin, 8 kleppen, 4 kleppen per cilinder, watergekoeld,
- Cilinderinhoud: 1,084cc
- Max. vermogen: 102 pk (75 kW) bij 7.500 tpm
- Max. koppel: 104 Nm bij 6.250 tpm
- Transmissie: 6 versnellingen
- Eindaandrijving: kettingaandrijving
- Frame: dubbele balk + enkel, gespleten stalen wiegframe
- Voorvering: Showa SFF-BP 43 mm upside-down-voorvork met instelbare veervoorspanning, veerweg 150 mm.
- Achtervering: aluminium monoblock achterbrug met Pro-Link en SHOWA schokdemper met instelbare voorbelasting, deb. 150 mm
- Voorremmen: twee zwevende remschijven van 310 mm, radiale vierzuigerremklauw, tweekanaals ABS
- Achterrem: schijf 256 mm, enkelzuigerremklauw, tweekanaals ABS
- Zithoogte: 820 mm
- Gewicht (TPF): 238 kg (248 kg DCT)
- Brandstoftank: 20,4 liter
- Prijs: € 13.999 en € 15.199 (DCT) inclusief BTW