Testrit KTM 890 Duke R: vurig temperament!
Voor deze "redelijke" versie van slechts 890 cc heeft KTM geen diepgaande studies verricht op het gebied van aerodynamica of comfort: een zadel van 834 mm, voetsteunen naar achteren, stuur naar voren, en daar sta je dan: in de aanvalspositie! Maar je moet wel kiezen uit meerdere instellingen voor al deze randapparatuur. De rijder beschikt over vele oplossingen om zich "in zijn sas" te voelen. Maar wie kleiner is dan 1,80 meter, moet met beide voeten op de grond terugkeren naar de jaren 70, toen hoge hakken in de mode waren.
Zoek niet naar een windscherm, een bagagerek of andere opbergruimte: deze Duke is niet ontworpen om "comfortabel" te rijden, maar om de weg te temmen en zin te geven aan dynamisch rijden. KTM heeft deze Duke R opzettelijk vergeten uit te rusten met voetsteunen voor een eventuele passagier - al zijn ze wel als optie leverbaar.
R voor resoluut
De R-versie verschilt van de basisversie vooral in de keuze van de ophanging en de remmen. De twee-in-lijnmotoren zijn overgenomen van de vorige 790 Duke-collectie, met een paar centiliters meer cilinderinhoud en vermogen. Het geluid blijft redelijk, zonder te discreet te zijn voor dit soort motor.
Dankzij de flexibiliteit en de lichtheid kan deze motorfiets in een recordtijd van baan veranderen en elk obstakel ontwijken. De acceleratie is formidabel, het remmen evenaart de prestaties (bruut!) en de wendbaarheid is ongeëvenaard. Onder de 160 km/u, biedt hij erg intens rijplezier. Daarboven zal hij een beetje aan de armen trekken. Maar het blijft allemaal "bruikbaar", zelfs bij zeer hoge snelheden. Met slechts 14 liter benzine in tank lag de verwachting in een tankstop elke 200 kilometer, maar dat bleek niet het geval. Bij normaal rijden heb je aan 4 liter genoeg om 100 kilometer af te leggen. Assertievere motards moeten er een litertje bijtellen.
Perfect voor plezier
In de categorie ‘naked bikes’ gaat onze stem naar deze 890 Duke R! Hij belichaamt alles wat we leuk vinden aan het motorrijden: hij rijdt goed, accelereert snel, en als je de beschermende kuip en de zachte vering buiten beschouwing laat, is dit de perfecte motor om lol mee te trappen. Het heeft geen zin om het te ontkennen: aan deze KTM 890 Duke R zal ook de overheid nog een flinke duit overhouden, omdat het zo moeilijk is om onder de toegestane snelheden te blijven. In een paar kilometer zijn we een flink wat jaar jonger geworden en klaar om jacht te maken op alles wat ons probeert in te halen. Nee, voor 12.699 euro zal je een geweldige tijd hebben!
Philippe Hunin
Sterke punten:
- Gebruiksgemak
- Temperamentvol en sportief
- Behendigheid
KTM 890 Duke R
Motor: vloeistofgekoelde viertakt-in-lijn, twin, 8 kleppen, DOHC
Cilinderinhoud: 889 cc
Max. vermogen: 121 pk (89 kW) bij 9250 tpm
Maximumkoppel: 99 Nm bij 7750 tpm
Versnellingsbak: zes versnellingen
Zithoogte: 834 mm
Gewicht: 166 kg (leeg)
Brandstoftank: 14 liter
Prijs: vanaf 12.699 euro