Triumph Tiger 1200: de tijger laat zijn klauwen zien
Hoewel de cilinderinhoud van de nieuwe Tiger 1200 is teruggevoerd van 1.215 naar 1.160 cc, zijn de prestaties toegenomen, want de motorfiets ontwikkelt nu 150 pk. Dit is meer dan genoeg vermogen voor deze motorfiets, die dankzij een nieuw chassis dat 5,4 kg lichter is en diverse optimalisaties zo'n 25 kg minder weegt dan de vorige generatie. Afhankelijk van de versie zet hij tussen 240 en 261 kilo op de bascule! En er is voor elk wat wils. De GT- en GT Pro-modellen voor weggebruik hebben aluminium wielen van 19 of 18 inch. De Rally Pro-versie is uitgerust met tubeless spaakwielen voor off-roaders (21" en 18"). En de Explorer en Rally Explorer, uitgerust met een brandstoftank van 30 liter (20 liter voor de andere), maken het aanbod compleet.
Ongeacht de afwerking zijn alle versies behoorlijk goed uitgerust: sleutelloze vergrendeling, handbeschermers, geoptimaliseerde tractiecontrole in bochten en een digitaal dashboard van 7 duim behoren allemaal tot de uitrusting. Deze laatste is ook verbonden via My Triumph om de telefoon- en navigatiefuncties te gebruiken (of zelfs de Go Pro-camera). Het aantal rijmodi varieert van versie tot versie, met de rijmodi Road, Rain en Sport op de GT en de aanpasbare modi Off-Road en Off-Road Sport op de versies Pro en Explorer.
Krachtig en wendbaar
Op rotsachtige paden slorpt de vering het terrein gewoon op en reageert de motor op de geringste aanraking van het gaspedaal. Het uitlaatsysteem heeft een aangenaam geluid dat lijkt op dat van een tweecilinder. Aan de andere kant: pas op voor de voorrem. Deze reageert onmiddellijk en ingrijpend. Gelukkig is de achterkant progressiever. Schakelen gaat heel gemakkelijk met een soepele en goed getrapte versnellingsbak, geholpen door een krachtige schakelpook. Verrassend genoeg is het gewicht van 249 kilo niet voelbaar. Het weggedrag is uitzonderlijk voor een motor van dit formaat en je zou denken dat je op een compacter model reed.
Conclusie
Met deze nieuwe Tiger 1200, slaat Triumph een grote slag. De veelzijdigheid van deze machine is net zo'n wonder in de Rally-versies als op de pure wegversies met hun uitgesproken GT-karakter. Op asfalt is de door Triumph gekozen afstelling van de vering perfect. Het vermogen is al bij lage toerentallen beschikbaar en wordt na 6.000 tpm nog overvloediger, wat bijzonder plezierig is. Deze Triumph Tiger 1200 lijkt alle troeven in handen te hebben om een serieuze rivaal van de BMW GS te worden!
Sterke punten
Lichtheid
Complete uitrusting
Goede autonomie (tank van 30 liter)
Triumph Tiger 1200
Motor: 3-cilinder
Cilinderinhoud: 1.160 cc
Maximumvermogen: 150 pk bij 9.000 tpm
Maximumkoppel: 130 Nm bij 7.000 tpm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindbrug: aandrijfas
Zithoogte: 850/870 mm (875/895 mm Rally)
Brandstoftank: 20 liter (30 liter GT Explorer en Rally Pro)
Gewicht: 240 - 261 kg (Rally Pro)
Prijs: vanaf 18.400 euro