Vergelijkende test : Kawasaki Z650RS en Z900RS SE - Back to the seventies

2j geleden

Of je nu kiest voor de Z650RS of de Z900RS SE, Kawasaki biedt twee motorfietsen die er vintage uitzien. De uitstraling van het verleden met de mechaniek van het heden. De keuze is moeilijk en het antwoord is hartstochtelijk.

Kawasaki intro­duceerde de van de Z900 afge­leide Z900RS in 2018. Surfend op de golf van de neo-retro maakte de Japanse fabrikant gebruik van de bekendheid van zijn 900 Z1, die in 1972 verscheen, om een aantrekkelijke motorfiets op de markt te brengen die onmiddellijk succes had. Dit recept bleek zo goed te werken dat Kawasaki eind 2021 de Z650RS presenteerde. Die op zijn beurt een knipoog is naar de Z 650-B1 die in 1977 werd uitgebracht. De twee motoren nemen de meeste esthetische elementen over die tot het succes van hun voorgangers leidden. Van de ducktail op de achterspoiler tot de Kawasaki tank en zijkappen in reliëf en de schelpvormige analoge wijzer­platen. De lichtmetalen velgen bootsen de spaakvelgen na die in de jaren 70 de norm waren. De 650 in onze test is daarenboven uitgedost met de Candy Emerald Green kleurstelling die zijn voorganger zo succesvol maakte. De Z900RS is alleen verkrijgbaar in Candy Tone Blue, maar voor deze test hebben we de SE-versie, die wordt geleverd in een veel aantrekkelijker Metallic Diablo Black.

Eenvoudig maar doeltreffend

Behalve de sfeer van de jaren zeventig, hebben onze twee RS-motoren nog iets gemeen: ze zijn allebei afgeleid van een roadster. De Z650RS is afgeleid van de Z650 en de Z900RS van de Z900, met identieke onderdelen. Hoewel ze elk met verschillende onderde­len zijn samengesteld, delen de twee RS-motoren enkele accessoires zoals spiegels, richtingaanwijzers, plaat­verlichting, tankdop en achterlicht. Alles is anders, ook al zou je dat op het eerste gezicht niet verwachten. Neem nu het dashboard: dat is op dezelf­de manier geconfigureerd, met een instrumentencluster met twee analoge wijzerplaten, aangevuld met een multi­functioneel LCD-scherm. Maar de inter­ne elementen zijn anders. Een ander voorbeeld is de brandstoftank, die 12 liter is op de ‘zesenhalf’ en 17 liter op de ‘900’. De algemene uitrusting van deze twee neo-retro roadsters is vrij eenvoudig, maar de 900 scoort extra punten, omdat hij over instelbare trac­tiecontrole beschikt, die niet aanwezig is op de 650.

Niets beter dan het genot van een 4-in-lijn…

Het plezier van het rijden met deze twee machines is identiek, ook al zijn de sensaties verschillend. De rijpositie is vrij ontspannen en geeft de jongste rijders de kans om te voelen hoe het was om vroeger op een motor te rijden, zij het met de technologie van vandaag. Het remsysteem heeft bijvoorbeeld niets te maken met wat motorrijders in de jaren 70 in de klauwen kregen. In dit opzicht zijn beide RS-motoren gelijk. Ze remmen beiden goed en veilig af, zoals het hoort. Anderzijds is de Öhlins-vering op de SE een duidelijk voordeel op het gebied van rijgedrag. Wat het comfort betreft, is het even­wel geen wondermiddel.

Bij solorijden is het Z650RS-zadel ideaal voor de rijder, terwijl het Z900RS zadel meer geschikt is voor een duo. Om geld te besparen, koos Kawasaki ervoor de Z650RS te produceren op basis van de Z650 en zijn 68 pk sterke staande twin, een coherente keuze gezien het vermogen van de 4-cilinder in 1977, namelijk 64 paarden. Helaas zal deze staande twin, ondanks zijn goede acceleratie en betrouwbaarheid, nooit het plezier van een 4-in-lijn vervan­gen. Als je overschakelt naar de 900, is het namelijk een heel ander verhaal. Daar begint het plezier van het rijden met een supercharged 900 Z1. Ik over­drijf nauwelijks, want in 50 jaar is het vermogen gestegen van 82 naar 111 pk en het koppel van 75 naar 98,5 Nm. Een schok in elke zin van het woord is wat u zult voelen als u op de Z900RS rijdt. Er is een gevoel van een stille kracht, die door niets gestopt kan worden. De motor levert pk’s wanneer dat nodig is. Het is een no-brainer.

Laten we het over cijfers hebben

Alvorens te besluiten, lijkt het me een goed idee om te kijken naar het budget voor het beschikbare vermogen. In dit opzicht is de 650 met 68 pk, die 8.499 euro kost, goedkoper dan de basis 900, die 12.699 euro kost maar 111 pk heeft. Een snelle berekening leert dat je per pk 124,98 euro betaalt voor de 650 tegenover 114,40 euro per pk voor de 900. Dus is de Z900RS wat ons betreft de winnaar. Al is vermogen uiteraard niet alles. Hoewel het budget belang­rijk is bij de keuze van een motor, zijn de ervaring en het rijbewijs van de bestuurder twee factoren die niet over het hoofd mogen worden gezien. Daar komt de Z650RS om de hoek kijken. Het is strikt genomen geen aankoop van de rede. Het past gewoon bij de behoef­ten van sommige rijders. En Kawasaki begrijpt dit heel goed. Door zijn Z650 te «vermommen» als RS geeft de Japanse fabrikant sommige mensen de kans om (opnieuw) te proeven van de jaren zeventig.

Om te onthouden

Persoonlijk zou ik de Z900RS kiezen om de redenen die ik net noemde. Die verkoopt je een pak meer dan een droombeeld. Dat is onbetaalbaar, ook al moet je er 4.200 euro extra voor uit je portefeuille vissen. Als je eenmaal verliefd bent, zijn de centen van minder belang…

DE KAWASAKI Z650RS IN CIJFERS

  • Motor: vloeistofgekoelde 4-takt paralleltwin, 2-in-lijn, 4 kleppen per cilinder
  • Cilinderinhoud: 649cc
  • Maximumvermogen: 68 pk (50,2 kW) bij 8.000 tpm
  • Maximumkoppel: 64 Nm bij 6.700 tpm
  • Versnellingsbak: 6 versnellingen
  • Eindaandrijving: kettingaandrijving
  • Frame: stalen trellisframe
  • Voorvering: 41 mm niet-verstelbare telescoopvork, veerweg 125 mm
  • Achtervering: Horizontale back-link type, veervoorspanning instelbaar, 130 mm veerweg
  • Voorremmen: Dubbele 300mm schijven, Nissin tweezuiger remklauwen, Bosch 9.1M ABS
  • Achterrem: 220 mm schijf, Nissin eenzuigerremklauw, Bosch 9.1M ABS
  • Zithoogte: 820 mm
  • Gewicht (TPF): 187 kg
  • Brandstoftank: 12 liter
  • Prijs: € 8.499 (Metallic Spark) en € 8.649 (Candy Emerald Green, Metallic Moondust Grey / Ebony Black).

DE KAWASAKI Z900RS SE IN CIJFERS

  • Motor: vloeistofgekoelde, 4-takt, 16-kleppen, DOHC viercilinder.
  • Cilinderinhoud: 948cc
  • Maximumvermogen: 111 pk (82 kW) bij 8.500 tpm
  • Maximumkoppel: 98,5 Nm bij 6.500 tpm
  • Versnellingsbak: 6 versnellingen
  • Eindaandrijving: kettingaandrijving
  • Frame: stalen trellisframe
  • Voorvering: volledig instelbare 41 mm UPSD-vork, 120 mm veerweg
  • Achtervering: Horizontale back-link type, gasveer, instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping, 140 mm veerweg.
  • Voorremmen: twee semi-zwevende schijven van 300 mm, radiale remklauwen met 4 zuigers, ABS Bosch 9.1M
  • Achterrem: een schijf van 250 mm, remklauw met enkele zuiger, Bosch 9.1M ABS
  • Zithoogte: 835 mm
  • Gewicht (TPF): 215 kg
  • Brandstoftank: 17 liter
  • Prijs: 14.499€ of 12.699€ (RS versie)

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in