Vergelijkende test Harley-Davidson Nightster vs BMW M4 xDrive Cabriolet
De sportiviteit van een BMW die de M-badge opgespeld heeft, is moeilijk in twijfel te trekken. De sportiviteit van een Harley-Davidson, die kan dan weer verrassend zijn. En toch, wanneer je aan een circuit een Harley-Davidson opmerkt, is dat meestal in de paddock of op de VIP-parkeerplaats. Niet zo gauw op de track zelf. De ingenieurs uit Milwaukee en hun chef, Jochen Zeitz, stelden zichzelf echter de uitdaging om deze Nightster met 89 pk (bij 7.500 tpm) en 95 Nm (bij 5.750 tpm) dynamischer te maken dan zijn voorgangers. De cijfers op zich zijn niet uitzonderlijk, maar gelet op het gewicht van 221 kg zijn ze niet te vergelijken met de technische specificaties die Harley-Davidson gewoonlijk op papier zet. De aanblik van een imposante V-Twin en de opvallende afwezigheid van enig kuipwerk, doet me vragen stellen bij mijn keuze om het circuit op te gaan en deze Harley tot het uiterste te drijven. De BMW M4 xDrive cabriolet staat geduldig te wachten tot we eraan beginnen, zijn zes-in-lijn met niet minder dan 510 pk ronkend van enthousiasme. Drie liter, twee turbo's. De Nightster zal echt alles uit de kast moeten halen om niet met het schaamrood op de wangen af te moeten druipen.
Verrassend
Het 19" wiel aan de voorkant maakt het niet gemakkelijk om bochten in te gaan, maar ik moet toegeven dat deze Harley me verrast door zijn sportief rijgedrag. Dankzij het kleine windscherm en het smalle stuur raas ik met meer dan 180 km/u in 4e versnelling naar het einde van het rechte stuk aan de pits! De motor klimt moeiteloos naar 8.000 toeren. Dat is op z’n minst indrukwekkend te noemen, en toont aan dat vooroordelen over dit motormerk niet langer gelden. Denk maar aan de Livewire en de Pan America en je ziet dat er bij Harley dingen aan veranderen zijn. Op het circuit maakt de motor geen enkele onverwachte beweging. En ook de remmen reageren goed, met dank aan Brembo. Dankzij een goede gewichtsverdeling vergt het weinig moeite om van bocht naar bocht te sturen. Alleen het schrapen van de voetsteunen op het asfalt herinnert me eraan dat deze Harley geen BMW S 1000 RR is.
Radicaal anders
Motorpak aan de kant en tijd om het stuur over te nemen van deze M4. In elke versnelling tijdens de Nightster-sessie bleef deze vierwieler me voor. Ik had al het voorrecht om bijna alle "M"-auto's te testen, en ook deze cabrioletversie met zijn sea, sex and sun-vibe kan me absoluut bekoren. Aangezien ik met mijn hoofd slechts een paar centimeter van de kap verwijderd ben, lijkt het me allesins de beste strategie om toch de vier wielen op het asfalt te houden. Wellicht kan deze M4 in de handen van Stéphane Lémeret (de baas van dit blad) zijn grenzen blootstellen (en overschrijden), maar wat mijzelf betreft ben ik me goed bewust van mijn niveau van rijden op 4 wielen. Ik let er vooral op dat ik de banden niet kapot rij en maak gebruik van alle elektronische hulpmiddelen om een maximum aan motorvermogen en grip te behouden. En of me dat beviel. Tegen het einde van mijn sessie in de M4 had ik genoeg vertrouwen getankt om deze prachtige motor tot het uiterste te drijven. Thermische motoren hebben ons nog zoveel mooie dingen te onthullen!
Conclusie
Tijd doorbrengen in het zadel of achter het stuur van dergelijke voertuigen, vrij van alle beperkingen, gaf me niets dan plezier. De Amerikaanse of Duitse Harley Nightster (15.495 euro) en de BMW M4 xDrive Cabriolet (106.250 euro) behoren tot die categorie van plezier die onze politici per se willen afpakken. En dat is jammer.
Philippe Hunin
Harley Davidson Nightster
Pluspunten
Onmiskenbare Harley-uitstraling
Dynamische motor
Minpunten
Geringe bodemspeling
Harde ophanging
Mini technische fiche Harley-Davidson Nightster
Motor: Vloeistofgekoelde 60° V-twin, DOHC, variabele kleptiming, Euro5, 975 cc
Maximaal vermogen en koppel: 89 pk (66 kW) bij 7.500 tpm en 95 Nm bij 5.750 tpm
Frame: Stalen trellisframe, dragende motor
Ophanging vooraan: Showa telescopische voorvork 41 mm, aluminium kroonplaten, 114 mm veerweg
Ophanging achteraan: dubbele schokdemper met emulsietechnologie, instelbare veervoorspanning, 76,2 mm veerweg
Zadelhoogte: 705 mm
Tankinhoud: 11,7 l
Gewicht: 221 kg
Prijs: vanaf € 15.495
BMW M4 xDrive Cabriolet
Pluspunten
Wat een pk’s!
Comfort
Vierwielaandrijving
Minpunten
Stevig prijskaartje
Stevig gewicht
Mini technische fiche BMW M4 xDrive Cabriolet
Motor: zes-in-lijn, 24 kleppen, biturbo, 2.993 cc
Maximaal vermogen en koppel: 510 pk bij 6.250 tpm en 650 Nm vabad 2.750 tpm
Versnellingen: vierwielaandrijving en automatische versnellingsbak (8 versnellingen)
Leeggewicht: 1.995 kg
Tankinhoud: 59 l
Verbruik: 10,2 l/100km
Prijs: vanaf €106.250