Wegtest Aprilia Tuono 660 : nieuwe uitdaging
Met de RS660 supersport als basis onderging de Tuono de nodige aanpassingen om zijn nieuwe uitstraling te dienen. Twee motorophangpunten in plaats van drie voor meer flexibiliteit. Een kleinere balhoofdhoek (23,9°), kortere wielbasis (1.378 mm) en een kortere veerweg vooraan. Ook het stuur is aangepast ten opzichte van de RS en zorgt voor een rechtere zitpositie.
Een vlugge blik op de Tuono 660 onthult meteen de invloed van de MotoGP. Maar niet alleen op visueel vlak weet de Tuono zich te onderscheiden. Het mag duidelijk zijn dat deze motor ook het evenwicht vindt tussen puur plezier en dagelijkse bruikbaarheid – waar concurrenten tussen de 600 en de 900 cc die bal soms misslaan.
Als een vis in het water
We vatten onze tocht aan in de stad met korte bochten, dorpspleinen, veel verkeer en voetgangers, kuilen en verkeerslichten – het soort route waar je realistisch gezien niet onderuit kan in het alledaagse leven. De Tuono voelde zich ondanks zijn sportieve karakter als een vis (noem het een tonijn) in het water. Een comfortabele zithouding, een zadel dat voldoende steun biedt en een stuur dat de armen niet belast dankzij een gebogen positie.
De prestaties van de motor (met ride-by-wire) zijn uitstekend. Van uiterst lage toeren gaat het blok soepel naar de middenregio, ontspannen en comfortabel. Geen horten en stoten, gewoon het onmiddellijke koppel dat de motorfiets vooruit stuwt, ongeacht de versnelling.
Commute
De prestaties dan: 95 pk en een koppel van 67 Nm bij 8.500 tpm, waarbij Aprilia benadrukt dat 80% van zijn koppel beschikbaar is bij 4.000 tpm, een getal dat oploopt tot 90% bij 6.250 tpm. We selecteerden de ‘Commute- modus uit de drie gemakkelijke mappings die de Tuono beschikbaar heeft in het submenu van de sportinstellingen. In deze omstandigheden is de ‘Commute’ stand de beste en bracht ons op de weg alles wat we willen.
Conclusie
Hoewel hij er agressief uitziet – en dat is een bewuste keuze van Aprilia – is de Tuono 660 in de praktijk erg vriendelijk en bruikbaar. Hij is anders dan de RS 660 met net iets minder sportief potentieel, maar is anderzijds breder in gebruik en net zo opwindend.
Cijfers:
Motor: vloeistofgekoelde DOHC-tweecilinder, 659 cc
Maximaal vermogen: 95 pk (70 kW) bij 10.500 tpm.
Maximaal koppel: 67 Nm bij 8.500 tpm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Frame: aluminium dubbel buisframe
Vering voor: Kayaba 41 mm UPSD-vork met instelbare in- en uitgaande demping, 110 mm-veerweg
Vering achter: enkelvoudige schokdemper met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, 130 mm-veerweg
Remmen voor: dubbele 320 mm-schijfrem met radiaal gemonteerde Brembo-vierzuigerremklauw, ABS
Remmen achter: enkele 229 mm schijfrem met Brembo tweezuigerklauw, ABS
Zadelhoogte: 805 mm
Rijklaar gewicht: 183 kg
Tankinhoud: 15 l
Prijs: 10.559 euro