Wegtest Husqvarna Svartpilen 125: je bent jong en je wilt wat

3j geleden Antoine Copin

Na een 401-versie met 44 pk en een 250-versie voor de Indiase en Zuid-Amerikaanse markten heeft Husqvarna zijn gamma vervolledigd met een 125.

 

Husqvarna zet zijn traditie verder en haalt veel van zijn onderdelen uit de KTM Duke-reeks, in dit geval de Duke 125. Maar het frame, de achterbrug en de wielen erft deze 125 van zijn grote broer, de Svartpilen 401. Deze mix van twee recepten moet een goed stuurgevoel en een puik weggedrag opleveren. En inderdaad de rijpositie is vertrouwd – met een rechte rug, een beetje naar voren, armen goed gespreid en de voetsteunen naar achteren geheven. Je zit stevig vast en het lijkt zelfs alsof je op een grotere motor rijdt. Ook al is deze 125 vrij compact, dat is de erfenis van het chassis van de grotere 401.

 

 

Tot in de puntje afgewerkt

De Svartpilen 125 wordt geleverd met niet meer dan een basispakket aan uitrusting, maar de afwerking is zeer goed. En de details zijn sprekend: een inscriptie op het lederen zadel, een rand op de velgen, een Husqvarna-logo op de radiator, enz. Alle bedieningselementen op het stuur zijn van achteren verlicht, en ook al zijn het er maar een paar, ze zijn goed bereikbaar en zichtbaar.

Bovendien zijn alle lichten gebaseerd op LED's. Het grote voorlicht, het achterlicht, evenals de richtingaanwijzers. Wel jammer dat deze motorfiets is uitgerust met de ronde, tweekleurige digitale snelheidsmeter vanop de andere Svartpilen-modellen. Het is leesbaar en volledig, maar in het tijdperk van TFT-kleurenschermen is het niet het meest moderne.

Via een Supermoto-modus kan je het achterwiel-ABS uitschakelen, waardoor het achterwiel doorslipt. Nochtans bieden de Pirelli Scorpion Rally STR-banden dankbaar veel grip, zowel op asfalt als offroad. En ze zien er goed uit.

 

 

Zorgvuldig vakmanschap

Dat deze motor in India wordt gebouwd mag niet aanzetten tot twijfel. Hij steekt goed in elkaar. Willen we muggenziften, dan moeten we de aandacht vestigen op de doorgang van enkele kabels en enkele speciale lasnaden ter hoogte van het uitlaatspruitstuk. Aan de andere kant, deze 125 laat een mooi geluid horen. Geen reden om de demper te vervangen!

De remmen zijn van Bybre en de vering van WP, naar verluidt gelijkwaardig aan de Svartpilen 401. Instelbaar zijn ze niet, maar meer dan toereikend voor de (kleinere) cilinderinhoud van deze fiets. In combinatie met een relatief zachte zitting (een nog comfortabelere Ergo-zitting is apart verkrijgbaar) is het mogelijk om meerdere uren achter het stuur door te brengen zonder vermoeid te raken.

Zowel in de stad als op secundaire wegen zal het speelse gedrag van deze 125 menigeen verbazen. Inderdaad, deze eencilinder is discreet maar goed afgesteld. Het brede toerentalbereik van 2.000 tot 11.000 opm kan makkelijk worden benut. Dit maakt hem aangenaam om te rijden en ideaal voor een beginner. Inhaalmanoeuvres verlopen soepel en de motorrem is zacht genoeg om nieuwe A1-rijbewijshouders niet te verrassen.

Het schakelen verloopt vloeiend. Hou het motortoerental op 7.500 opm en je houdt met groot gemak de snelheid van 110 km/u aan. Boven deze snelheid zakt de acceleratie een beetje weg, maar dit is absoluut niet het aanbevolen gebruik. Inderdaad, het plezier is te vinden op bochtige wegen of een stedelijke slalom.

Zijn gewicht van 146 kilogram, waar je de 9,5 liter grote brandstoftank nog moet bijtellen, is snel vergeten. Deze Svartpilen voelt aan alsof hij minder weegt en is daardoor gemakkelijk te hanteren.

 

 

Conclusie

Deze Svartpilen 125 raakt zijn doel trefzeker. Het is geen prestatiegerichte motorfiets, maar een ultrastijlvolle stadsmoto met erg weinig gebreken. Voor 5.099 euro krijgt u een 125 cc die anders is dan die van uw vrienden en nogal atypisch, wat de aandacht van nieuwsgierigen zal trekken.

 

Sterke punten
- Design en uitstraling                                                          
-
Aangenaam om te rijden                                             
-
Uitlaatgeluid                                                           

 

 

Husqvarna Svartpilen 125

Motor: viertakt, ééncilinder, 4 kleppen, dubbele ACT, watergekoeld
Cilinderinhoud: 124.7 cc

Vermogen: 15 pk bij 9.500 opm
Maximumkoppel: 12 Nm bij 7.500 opm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: ketting
Frame: stalen buizen traliewerk
Voorvering: 43 mm WP Apex upside-downvork, veerweg 142 mm
Achtervering: WP Apex-monoshock met 5-traps voorbelastingverstelling, 142 mm uitgaand
Voorremmen: 320 mm enkele schijf, remklauw met vier zuigers, Bosch ABS
Achterrem: 230 mm enkele schijf, enkelzuiger remklauw, Bosch ABS
Zithoogte: 835 mm
Gewicht: 146 kg (droog)
Brandstoftank: 9,5 l
Prijs: 5.099 euro

 

Tags: motorfiets

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in