Test 125cc : anders rijden

1j geleden

De 125cc-categorie slaat een belangrijke brug tussen brommertjes en grote motoren, en is ook fijn voor motorliefhebbers die op zoek zijn naar rijplezier, een nuttig vervoersmiddel en een lage prijs. Wij stelden voor u een overzicht samen!

Rieju Aventura 125

De Catalaanse fabrikant Rieju kennen we vooral van zijn motoren met kleine cilinderinhouden. De nieuwe Aventura 125 is een prachtige motor voor wie er even tussenuit wil, of voor wie met een B- of A1-rijbewijs de weg op wil. Het is een toegankelijke allroad met een zithoogte van slechts 780 mm en een rijklaargewicht van 138 kg. Zowel de 18-inch voorwielen als de 17-inch achterwielen zijn voorzien van banden met gemengd profiel, terwijl het stalen frame een upside-down voorvork heeft en een monoshock met extern reservoir achteraan. Gestapelde koplampen en een hoog en rank offroad-windscherm, maken het avontuurlijke uiterlijk compleet. Hij heeft geen ABS, maar is uitgerust met gecombineerde remmen (CBS) met een 260mm-schijf voor- en een 240mm-schijf achteraan. De 125 is uitgerust met een LCD-dashboard, ledrichtingaanwijzers, een kunststof motorbeschermer en een 14-liter tank. Prijs: 4.495 euro.

Info op www.rieju.com

 

Technische gegevens Rieju Aventura 125

Motortype: 4-takt ééncilinder

Cilinderinhoud: 125 cc

Maximaal vermogen: 15 pk bij 8.000 tpm

Frame: stalen buisframe

Voorvering: UPSD-vork

Achtervering: progressieve monoschokdemper

Zithoogte: 780 mm

Inhoud brandstoftank: 14 L

Gewicht (rijklaar): 138 kg

Prijs: € 4.495

Hyosung Bobber GV125S

Deze 125 Bobber is de enige V-twin in dit segment die het Euro5-label draagt. Identiek aan zijn grote zus, de Bobber 300, heeft hij een mooi, compact ontwerp met een 120/80-16 voorband en een 150/80-15 achterband. Dankzij een zadelhoogte van amper 710 mm is hij voor iedereen toegankelijk. Het imposante luchtfilter, de ronde koplamp, de zwarte uitlaat, de designspiegels: de Koreanen hebben duidelijk niet beknibbeld op het ontwerp om met deze kleine motorfiets grote verwachtingen te scheppen. Toen we hem onder de billen kregen, werden we verleid door zijn rijgedrag. Met een laag gewicht van amper 168 kg hadden we eigenlijk niet anders verwacht. Gedwee accepteert de motor alle snelheden met een voorliefde voor een gemiddelde snelheid van 90 km/u. Om 130 km/u te halen, moet je geduld hebben, maar het inhalen van langzamere voertuigen vergt geen bovenmenselijke inspanningen van de motor.

De vering absorbeert de meeste oneffenheden goed en de remmen voldoen aan de eisen van deze motor. Niet meer en niet minder. Met een prijskaartje van 4.999 euro zit de GV125S Bobber aan de bovenkant van de prijsschaal, maar in tegenstelling tot veel andere 125's spreken zijn tweecilinder en afwerking voor zich. Er loopt momenteel een actie waarbij je ‘m al voor €4.499 kan kopen.

Info op www.hyosung-motors.be

 

Technische gegevens Hyosung Bobber GV125S

Motortype: V Twin 60° SOHC (enkele bovenliggende nokkenas) - 3 kl./cilinder, Cilinderinhoud: 124,7 cc

Maximumvermogen: 13,3 pk 10.250 tpm (9,9 kW)

Voorvering: telescoopvork Ø 35 mm (veerweg: 136 mm)

Achtervering: stalen achterbrug, stereovering (veerweg: 94,3 mm)

Zadelhoogte: 710 mm

Inhoud brandstoftank: 12,5 L

Gewicht: 165 kg

Prijs: € 4.999

Mash X-Ride 125

Mash heeft zijn aanbod aanzienlijk uitgebreid sinds het verschijnen van de Seventy 125 in 2013. Het Franse bedrijf uit Beaune biedt momenteel een vijftiental modellen aan, gaande van de 50 tot de 650. Het ontwerp van elk Mash-model gebeurt bij het moederbedrijf in Beaune, maar de productie vindt plaats in China. De 125 X-Ride is uitgerust met een motor die voor het eerst zijn intrede doet in het Mash-gamma. Deze 124cc, vierkleps, vloeistofgekoelde ééncilindermotor - een primeur voor Mash - presteert maar liefst 14,75 pk (11 kW) bij 9.000 t/min. Hij heeft een 5-versnellingsbak en weegt 130 kg in rijklare toestand. Deze motor drijft ook de 125 Black Seven en de British Seven aan. Het blok loopt zeer soepel en herbergt best wat pit. De rijpositie van de 125 X-Ride lijkt enigszins op die van een supermotard. Goed geveerd met een UPSD-voorvork en een monoshock gemonteerd op een aluminium achterbrug, is deze 125 X-Ride een ‘moderne’ motorfiets. Het kleine LCD-display is moeilijk af te lezen, maar is duidelijk en eenvoudig ingedeeld. Het remsysteem (met ABS) heeft een radiale hoofdremcilinder vooraan. De 17-inch goudkleurige spaakwielen zijn voorzien van Timsun-banden. Hoewel deze Chinese banden niet veel vertrouwen wekken - it's all in the mind - stelden ze op droog asfalt niet teleur. In de regen dringt een hertest zich op. Hij zal nooit motor van het jaar worden, maar deze X-Ride is z’n prijskaartje van € 4.299 wel waard.

Info op www.mash-motors.be

 

Technische gegevens Mash X-Ride 125

Motortype: 4-takt eencilinder

Cilinderinhoud: 124 cc

Maximaal vermogen: 15 pk (11 kW)

Voorrem: Ø 290 mm schijf, dubbele zuigers

Achterrem: Ø 240 mm schijf, dubbele zuigers

Zadelhoogte: 780 mm

Inhoud brandstoftank: 10,5 L

Gewicht (rijklaar): 130 kg

Prijs: € 4.299

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in