Test BMW F 900 XR : Meer F dan XR
In een poging om de XR een sportiever imago dan de F 900 R roadster te bezorgen, heeft BMW, zoals wel vaker het geval is bij het Duitse merk, gestreefd naar een complete uitrusting, een comfortabele zithouding, een goede vering en een betrouwbare aandrijflijn. Het model dat we voor deze testrit ontvingen, heeft een Triple Black afwerking, die bijzonder aantrekkelijk is. Het bewijs is te zien in de opmerking van een voorbijganger toen ik het dealership van Louyet in Evere verliet: ‘Wat een mooie motorfiets!’. Jammer dat deze ‘mooie motor’ slechts zeven dagen in mijn bezit was!
BMW, de knowhow
Het gebruikelijke TFT-kleurenscherm (een referentie in z’n soort) maakt gemakkelijk verbinding met mijn smartphone en de verschillende rijmodi selecteer je eenvoudig via een knop op de rechter stuurhelft. Het draaiwieltje, soms geïmiteerd (door Yamaha) maar nooit geëvenaard, blijft even precies en gebruiksvriendelijk als altijd. Het enige minpuntje is dat de rem- en koppelingshendels afgesteld worden middels kleine plastic onderdelen van dubieuze kwaliteit. De koppeling wordt dan weer bediend via een kabel, net als op de F 900 R. Voor de rest is er niets op aan te merken, alles zit mooi op zijn plaats. De verschillende stukken kuipwerk zijn strak gemonteerd. De zithoogte bedraagt 825 mm en valt enkel te verlagen als je kiest voor een laag zadel (795 mm). Met mijn lengte van 1,75 m is het originele zadel precies laag genoeg om beide voeten op de grond te planten als ik stop, dus het enige wat ik nog hoef te doen is rijden, terwijl de weg voor me verlicht wordt door de volledige ledverlichting.
Mijn stijl
De F 900 XR wordt aangedreven door de in China door Loncin ontworpen en gebouwde staande twin, en heeft een zwaartepunt dat hoger ligt dan dat van de R-serie en zijn legendarische boxermotor. Bij stilstand manoeuvreren verloopt desondanks relatief eenvoudig, zolang je stoepranden en te diepe kuilen in het wegdek maar vermijdt. Al smelten die zorgen als sneeuw voor de zon wanneer de 219 kg wegende machine in beweging wordt gezet. De hoogte van het windscherm wordt ingesteld met een hendel die zich eenvoudig laat bedienen, al moet je daarvoor wel beide handen gebruiken. Rijdend verstellen lukt bijgevolg niet. Gelukkig is deze F 900 XR uitgerust met ESA elektronische vering, die de rit comfortabeler of veiliger maakt, afhankelijk van je keuze. Persoonlijk kies ik voor de Dynamic-modus (optioneel) en stel ik de demping in op Road. Ik combineer dus een fikse acceleratie met rijcomfort. Wat, gezien de staat van onze wegen, geen overbodige luxe is. Zou niet iedereen in België op dit type motor moeten rijden (sportieve trailmotoren) om zijn ruggengraat te sparen?
Tweeling in het vooronder
De turbulentie veroorzaakt door het windscherm, dat naar mijn smaak te klein is, veroorzaakt wat ongemak aan de helm bij 130 km/u (5.000 tpm). In de handvatten voel je ook wat trillingen afkomstig uit de 105pk sterke Loncin-motor, die toch niet kan tippen aan de beste Japanse producten van dit moment. Kawasaki (Z400), Honda (Hornet) en Suzuki (GSX-S8/DE800) bieden allemaal tweecilindermotoren die veel sneller en beter uitgebalanceerd zijn. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak, die precisie mist. De motor mist wat persoonlijkheid en temperament, maar voldoet desondanks aan de specificaties van BMW. Zo presteert het blok een vlotte acceleratie vanaf 70 km/u in de 6e versnelling en haalt het een gemiddeld brandstofverbruik van +/- 4 liter/100 km. Maar, als je de twee letters XR leent van de S 1000 XR, zou je een sportieve rijstijl verwachten, die helaas nergens te vinden is op deze F 900 XR. BMW speelde liever de efficiëntiekaart dan naar hartenlust te spelen. Dit doet echter niets af aan het uiterlijk van de motorfiets of de kwaliteit van de afwerking. En hoeveel onder ons bezitten een motorfiets meer om zijn uiterlijk dan om zijn prestaties?
Conclusie
Zoals je uit deze test hebt kunnen opmaken, gaat mijn enige opmerking over de motor. Het wordt tijd dat BMW weer aan de slag gaat en ons het soort uitmuntendheid biedt dat München al lange tijd biedt met zijn Boxer- en viercilindermotoren. Maar als je € 12.490 betaalt, kom je in de grote BMW-familie terecht - eentje die je moeilijk kunt verlaten…
Philippe Hunin
De pluspunten
Afwerking
Gebruiksgemak
Copieuze uitrusting
Uiterlijk
Leesbaarheid TFT-scherm
De minpunten
Windscherm (afmetingen en bediening)
Gedateerde motor
Technische fiche BMW F 900 XR:
Motor: watergekoelde, DOHC, 8-kleppen, verticale 4-takt twin, dry sump smering
Cilinderinhoud: 895 cc
Koppeling: meervoudige plaatkoppeling met oliebad
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: ketting
Maximumvermogen: 105 pk (77 kW) bij 8.500 tpm
Maximumkoppel: 92 Nm bij 6.500 tpm
Frame: stalen balkenframe
Voorvering: 43 mm UPSD-voorvork (Dynamic ESA, optioneel), 170 mm veerweg
Achtervering: monoshock (Dynamic ESA, optioneel), 172 mm veerweg
Remmen voor: dubbele 320 mm remschijven, 4-zuiger radiale remklauwen, ABS
Remmen achter: 265 mm schijf, enkelzuiger zwevende remklauw, ABS
Zithoogte: 825 mm
Gewicht (rijklaar): 219 kg
Brandstoftank: 15,5 liter
Prijs: € 12.490