Test BMW R 1250 R - In alle opzichten goed
Dit type motorfiets is vooral populair bij jonge rijders. En daar ligt het probleem. BMW's flattwins hebben nog steeds een behoorlijk braaf imago. Bovendien is de koopkracht van jongeren vaak niet in overeenstemming met het budget dat nodig is om een BMW te kopen. Dat is jammer, want de R 1250 R is een motor die het verdient om ontdekt te worden.
Hij stamt af van de R 1100 R, die in 1995 voor het eerst op de markt kwam. Destijds was de Beierse roadster een inslaand succes. Maar naarmate de jaren verstreken en hij evolueerde, vervaagde zijn reputatie. De huidige versie dateert intussen van 2019. Een opfrisbeurt zou met andere woorden meer dan welkom zijn, zeker met de komst van de R 1300 GS.
Desondanks heeft de R 1250 R een aantal enorme kwaliteiten, te beginnen met zijn boxermotor, die vandaag de dag nog steeds erg in zwang is. Met een cilinderinhoud van 1.254 cc is hij uitgerust met Shiftcam, variabele inlaatkleptiming, wat de prestaties ten goede komt. Het is een echt koppelbeest, dat 136 pk en 143 Nm produceert.
De lichtste
De R weegt 239 kg, 10 kg minder dan de (vorige) GS en 40 kg minder dan de (huidige) RT. De R is aantoonbaar de meest dynamische van de vier, terwijl de RS 243 kg weegt. Als je ooit op een GS of RT hebt gereden, weet je wat ik bedoel. Stel je eens voor hoe het zou zijn met een paar kilo minder!
Voor modeljaar 2023 is de R 1250 R uitgerust met het Corescreen Sport-display. Via het menu op het TFT-scherm en het Sport-venster heb je toegang tot een display met de toerenteller. De hellingshoek wordt ook aangegeven, net als de remintensiteit en de mate waarin de tractiecontrole is ingeschakeld, een weergave die voorheen alleen was voorbehouden aan sportmodellen.
Vele andere voordelen
De standaard rijmodi Rain en Road zijn nu voorzien van ABS Pro, dat hellingshoekgevoelig reageert, en DTC. Tot slot maakt ook Hill Start Control zijn opwachting in deze roadster. Dat systeem blokkeert de remmen wanneer je stopt op een hellende weg. Natuurlijk is er, zoals gebruikelijk bij BMW, een ware stortvloed aan opties beschikbaar. Hieronder vind je een lijst van de opties die beschikbaar zijn op onze testmotor - al dikt het prijskaartje navenant aan. Uit nieuwsgierigheid hebben we de configurator op de website van het merk gebruikt om te proberen een R 1250 R goedkoper uit te rusten. Aan de basisprijs van €15.960,- voegden we cruisecontrole (€387,59), handvatverwarming (€242,23), middenstandaard (€166,87) en bagagerek (€177,64) toe, voor een totaal van €16.934,33. Dat is toch al iets betaalbaarder voor de gemiddelde motorrijder. Voor degenen die een beter uitgeruste motorfiets willen, zijn er de gebruikelijke drie pakketten: Comfort, Dynamic en Touring, met onder andere ESA (elektronische vering), Pro-rijmodi met shifter, MSR om de motorrem te regelen en Keyless Ride.
Een vanzelfsprekendheid
Op de weg verbergt deze Behemoth zijn kwaliteiten goed. Onder zijn zachte motoruiterlijk blijkt hij namelijk uiterst efficiënt te zijn. De motor spreidt zijn koppel royaal tot 8.000 tpm, en wordt daarbij goed ondersteund door de 6-bak. En dat gaat nog beter met de quickshifter die op onze testmotor is gemonteerd. De vering strijkt alle oneffenheden van de weg glad en de remmen zijn een sportmotor waardig. Ook op hoge snelheid blijven ze hun werk doen. In feite is het enige wat je tegenhoudt je nek, die uiteindelijk om genade zal smeken. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 liter/100 km tijdens deze testrit, kan deze roadster met zijn 18-liter grote brandstoftank honderden kilometers afleggen.
Conclusie
Dit weerzien met de roadster met boxermotor was zoals verwacht: zeer aangenaam. Met dezelfde kwaliteiten als de andere leden van de R-familie, komt hij toch levendiger voor de dag. Ten koste van de windbescherming, natuurlijk. Naar onze mening heeft deze roadster niet de erkenning gekregen die hij verdient. Dus waar wacht je nog op?
Pacal Mouton
De pluspunten
Sterke motor
Remmen
Comfort
Afwerking
De minpunten
Kijk op
Budget met opties
De BMW R 1250 R in cijfers
Motor: 4-takt, 8-kleppen, tweecilinder boxermotor met variabele kleptiming, lucht-/vloeistofgekoeld, inhoud 1.254 cm3
Maximumvermogen: 136 pk (100 kW) bij 7.750 tpm
Maximumkoppel: 143 Nm bij 6.250 tpm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Frame: stalen buizenframe, blok als dragend element, stalen subframe achteraan
Voorvering: UPSD-vork, 140 mm veerweg
Achtervering: Paralever, 140 mm veerweg
Remmen voor: twee zwevende remschijven van 320 mm, radiale vierzuigerremklauwen, ABS
Achterremmen: 276 mm schijf, zwevende tweezuigerremklauw, ABS
Zithoogte: 820 mm
Gewicht (rijklaar): 239 kg
Brandstoftank: 18 liter
Prijs: vanaf €15.960
Opties op onze testfiets
Triple Black: € 694,42
Optie 719 Pack Billet Classic: €1.065,85
Optie 719 Pack Billet Classic II: €952,81
Comfort Pack: € 947,41
Dynamic Pack: €1.625,68
Touring Pack: € 915,14
Handvat passagier: €129,19
Optie 719 Classic Wheels: €1.055,08
Bagagerek: €177,64
Verwarmd zadel: €263,77
Comfort passagierszadel: €53,82
Totaal getest model met opties: € 23.539,38