Test BMW S1000RR: het circuit van de sterren
Om met de deur in huis te vallen: er zitten maar liefst veertien (14!) rijhulpsystemen op deze geweldige machine! Die worden gemonitord en gestuurd door een flink pak sensoren die oordeelkundig op het rijwielgedeelte zijn geplaatst, en werken samen met andere bewegende onderdelen. Dat alles om je veiligheid te garanderen en vooral om je te helpen die duivelse, 210 pk sterke vier-in-lijnmotor bij de teugels te houden!
Naast de toevoeging van de standaard winglets van de S-versie, die voorheen voorbehouden waren aan de M1000RR, zijn Slide Control en Brake Slide Assist ook aanwezig op deze 2023-versie. Eenvoudig gezegd, kunnen ook de meest begenadigde rijders dankzij Slide Control met een gecontroleerd uitbrekend achterwiel de bocht induiken, terwijl Brake Slide Assist je helpt bij het remmen onder hellingshoek. Deze hulpmiddelen komen bovenop ABS Pro, tractie- en wheeliecontrole, evenals de verschillende rijmodi (Rain, Road, Dynamic, Race +, Race Pro). Voeg daar Marzocchi DDC-vering, cruisecontrole, handvatverwarming, Hill Start Control en een heuse Pit Lane Limiter aan toe, en je bent klaar om het circuit of de weg op te gaan.
Geen gemakkelijke taak
Het favoriete speelterrein voor dit type hypersportmotor, is uiteraard het racecircuit (hoewel ik ‘m al eerder in de stad heb geprobeerd, zie Moto Trends van mei). Dus maakte ik afgelopen juli gebruik van het Mertens School-parcours in Mettet, om de horde paarden te proberen begrijpen en te temmen, die zich achter het prachtige kuipwerk van deze machine schuilhouden. Met enige voorzichtigheid, probeerde ik de instellingen aan te passen om de tussenkomst van zowel de wheelie- als tractiecontrole te verhogen. Met de opties die BMW op deze motor heeft geschroefd, is deze S1000RR immers meer dan 26.000 euro waard. Ik heb geen zin om bij mijn bankier te lenen om eventuele schade te vergoeden die is veroorzaakt door te veel zelfvertrouwen of optimisme, ook al begrijpt BMW als een van de weinige fabrikanten de risico's die gepaard gaan met het testen van dergelijke machines. Aanvankelijk slaag ik er maar niet in om de instellingen naar m’n hand te zetten. Gelukkig had een van de andere cursisten een M1000RR en vinkte hij de Rain-modus uit, waardoor ik de Race-modus niet kon instellen. Dus ik kies voor de Pro Race 1-modus, die perfect bij me past voor deze dag.
Aan de grond gekleefd
Sinds 2013 ben ik elke keer opnieuw verbaasd over het gemak waarmee ik de S1000RR op het circuit tussen Samber en Maas kan rijden. Hoewel de acceleratie waanzinnig is, blijft de motor onder alle omstandigheden beheersbaar. De installatie van een ShiftCam variabel kleptimingsysteem in 2019 heeft de acceleratie uit de bochten verbeterd. BMW heeft de S1000RR voorzien van carbonvelgen en ik herontdekte meteen het gemak waarmee ik krappe bochten kon insteken, dat ik al voelde toen ik in 2022 op de M1000RR reed. Ik weet niet of het de bijdrage van de winglets is, of een betere instelling van de sensoren, maar het blijft een feit dat de 197 kg van de motor onder volle acceleratie aan de grond gekleefd blijft. Zo viel er geen wheelie te bespeuren met de standaard Pro Race 1-instellingen, wat wel even anders was op eerdere modellen - waarbij het voorwiel altijd het contact met het asfalt verloor, al was het maar een paar centimeter. De Dunlop SportSmart TT's hielden zowel voor- als achteraan perfect hun grip op het circuit. Behalve dat er aan het einde van de dag een zekere wazigheid en lichte trillingen optraden aan het einde van het rechte stuk bij het begin van de 1e linker, tijdens de remfase. De boosdoeners werden snel geïdentificeerd: de SPI-afdichtingen van de voorvork werkten niet meer optimaal. Dat moet een maandagochtendmotor geweest zijn.
Conclusie
Hypersports zijn tegenwoordig op de vingers van één hand te tellen, en de BMW S1000RR staat helemaal bovenaan. Het is een absoluut meesterwerk dat voortdurend de grenzen van elektronische rijhulpjes verlegt. Dankzij z’n kwaliteits- en veiligheidsniveaus is dit een absolute referentie in het segment. Het enige wat je nog rest, is het neertellen van 21.170 euro’s (exclusief opties).
De pluspunten
Zitpositie
Bouwkwaliteit
Intelligente rijhulpjes
Beheersbaar vermogen
De minpunten
Kostprijs van het broodnodige M Pack (+ €5.447)
De BMW S1000RR in cijfers
Motor: 4-cilinder-in-lijn, dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder, 999 cc, variabele kleptiming
Vermogen: 210 pk (154 kW) bij 13.750 t/min
Koppel: 113 Nm bij 11.000 tpm
Brandstof: elektronische BMS-O-brandstofinjectie, 48 mm
Versnellingsbak: natte meervoudige plaatkoppeling met 6 versnellingen en HP Pro-quickshifter
Frame: aluminium perimeterframe
Voorvering: 45 mm UPSD-vork, instelbare veervoorspanning, in- en uitgaande demping (DDC-optie)
Achtervering: dubbelzijdige aluminium achterbrug met centrale regeleenheid, instelbare veervoorspanning, in- en uitgaande demping (DDC-optie)
Remmen voor: 320 mm dubbele zwevende schijf, radiale remklauwen met vier zuigers
Remmen achter: enkele schijf 220 mm, zwevende remklauw met enkele zuiger
Zadelhoogte: 824 mm
Brandstoftank: 16,5 liter
Gewicht: 197 kg
Prijs: € 21.170
Terug naar de MRS-school
Naar mijn mening vormen circuitcursussen de beste rijschool op twee wielen. Stéphane Mertens en zijn instructeurs richten zich vooral op jouw veiligheid en geven je het advies dat je nodig hebt om zowel het circuit als de weg onder de knie te krijgen. Aan het einde van de cursus heb je je machine beter onder de knie en zijn je prestaties sterk verbeterd. Naar mijn mening is het volgen van een cursus als deze van essentieel belang voor elke motorrijder. Je leven is de investering van €325 (€600 voor 2 dagen) in deze eendaagse cursus meer dan waard.