Test Benelli TRK 702 (X) - Midden-aarde
De Chinese eigenaar van Benelli, Qianjiang Motorcycle, is erin geslaagd om een merk dat gedoemd was te verdwijnen opnieuw op de rails te krijgen. Niet in de laatste plaats dankzij de TRK 502, waarvan er in 2022 meer dan 6.600 aan Europa werden geleverd. Onlangs bevonden we ons op 1.500 meter hoogte in het dorpje La Thuile, waar het Italiaanse merk de pers had uitgenodigd om de TRK 702 en zijn X-versie te onthullen.
Identiek...
De twee varianten delen een pak ingrediënten, zoals het frame en het dashboard, waarbij het 5-inch TFT-scherm de essentiële informatie duidelijk weergeeft. Hoewel de leesbaarheid onder de Italiaanse zon soms wordt belemmerd door het ontbreken van achtergrondverlichting. De vering wordt verzorgd door een 50mm UPSD-vork met 140mm veerweg aan de voorzijde en een aluminium achterbrug met een centrale schokdemper (instelbare voorbelasting en uitgaande demping) achteraan.
Een van de verschillen zijn de verschillende wiel- en bandencombinaties. De standaardversie is uitgerust met lichtmetalen 17-inchwielen en Pirelli Angel GT-banden, terwijl de 702 X spaakwielen krijgt met een diameter die aan de voorkant groeit tot 19 inch - beter geschikt voor offroadrijden. Bovendien zijn deze wielen voorzien van uitstekende Pirelli Scorpion Rally STR banden voor avontuurlijker terrein. De verschillen tussen de twee versies zijn op verschillende vlakken te merken, maar vooral qua zitpositie van de rijder. De weggerichte versie heeft een meer rechtopgezeten en toegankelijkere houding, waardoor hij ideaal is voor gebruik in de stad, vooral voor kortere rijders. Je hebt het gevoel dat je ‘in’ de motor zit, wat je een goede controle geeft over het rijgedrag tijdens het rijden, en de zithoogte van 790 mm stelt me in staat om beide voeten comfortabel neer te zetten. De X-versie biedt een hogere zadelhoogte, op 835 mm boven de grond, waardoor hij heel handelbaar is en beter geschikt voor offroadrijden.
Met of zonder X
Beide modellen zijn uitgerust met 320 mm remschijven aan de voorzijde en gebruiken radiale remklauwen met twee zuigers op de 702 X, vergeleken met vier zuigers op de 702 voor een fijnere controle. Het remsysteem achter is voor beide versies identiek: een 260 mm remschijf die wordt vastgeklemd door een remklauw met één zuiger. Deze TRK 702's delen een 698 cc paralleltwin die 70 pk levert bij 8.000 t/min en 70 Nm koppel bij 6.000 t/min. De motor maakt een behoorlijk gedempt geluid.
We verlaten ons gastdorp via een weg met veel bochten, waarbij meteen duidelijk wordt hoezeer de Chinese fabrikant achterop hinkt ten opzichte van de concurrentie. Het gebrek aan reactievermogen van de twin is opmerkelijk, ondanks zijn behoorlijke prestaties en goede wil. Het koppel lijkt moeite te hebben om zich te laten voelen onder de 3.000 tpm. Zoals al het geval was bij andere modellen (de Yamaha MT-09 bijvoorbeeld), zal de unanieme mening van de pers ongetwijfeld worden doorgegeven aan de ingenieurs, die dit zwakke punt zullen aanpassen door bijvoorbeeld de ECU anders in te stellen. De motor gedraagt zich hoe dan ook goed, al loopt de vermogenscurve te subtiel op voor echt sportief rijden. Het is zelfs vaak nodig om één of twee versnellingen terug te schakelen om weer de juiste snelheid te krijgen bij het uitkomen van een bocht. De zesversnellingsbak mist een beetje precisie, maar dit zou verbeterd kunnen worden met een beter selectiesysteem. De ophanging is dan weer erg soepel, wat een groot voordeel is op het goed beschadigde Belgische wegennet. Het is bijna alsof deze twee TRK's speciaal voor ons land zijn ontworpen. Comfort en de mogelijkheid om rustig te rijden zijn de twee belangrijkste kenmerken van deze nieuwe Benelli motorfietsen.
Benelli TRK 702 (X): voor wie zijn ze?
Kritiek is gemakkelijk, maar de kunst is moeilijk. Vooral omdat Honda en Suzuki ons de afgelopen maanden hebben verwend met hun nieuwe tweecilindermotoren. Dit terzijde gelaten, lijdt het geen twijfel dat de TRK 702 en 702 X zullen voldoen aan de verwachtingen van eigenaren die op zoek zijn naar een rustige, onthaaste rit.
Benelli's positionering voor deze nieuwe modellen is gewaagd, gezien de concurrentie in het segment van 700-800cc trailmotoren. Maar met de aangekondigde prijzen van €7.599 voor de 702 en €7.999 voor de X, een verschil van €900 ten opzichte van de TRK 502 en 502 X, bevindt het merk zich in dezelfde prijsklasse als zijn Chinese rivalen (Voge 650 DSX of CFMoto 650 MT, beide onder de €8.000).
Conclusie
Met een prijsstrategie die de concurrentie kopzorgen bezorgt en een reeks zorgvuldig ontworpen troeven, heeft Benelli zijn plaats in het segment van de middenklasse trailmotoren verder verstevigd. Toch lijken deze 702's niet in staat om een rechtstreeks duel met de marktleiders te doorstaan.
Antoine Copin
De pluspunten
Zithouding en comfort
Zorgvuldige styling
Stuurgedrag
Banden
Verlichte knoppen
De minpunten
Motor mist pit
Beperkte offroadkwaliteiten
De Benelli TRK 702 (X) in enkele cijfers
Motor: twee-in-lijn, 4-takt, vloeistofgekoeld, 4 kleppen per cilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen
Cilinderinhoud: 698 cc
Maximumvermogen: 70,0 pk (51,5 kW) bij 8.000 t/min
Maximumkoppel: 70 Nm bij 6.000 tpm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Voorvering: 50 mm UPSD-vork, 140 mm veerweg;
Achtervering: aluminium achterbrug met centrale schokdemper met instelbare veervoorspanning en demping, 45 mm (50 mm) veerweg
Voorremmen: 320 mm dubbele semi-zwevende remschijven, 4-zuiger remklauwen en ABS
Achterremmen: enkele schijf van 260 mm met zwevende remklauw met 1 zuiger en ABS
Gewicht (rijklaar): 232 kg (235 kg)
Brandstoftank: 20 liter, 4 liter reserve
Zithoogte: 790 mm (835 mm)
Prijs: € 7.599 (€ 7.999)