Test CFMoto 450SR & 800NK - vallende sterren
Op het circuit van Clastres in Frankrijk presenteerde BW Import haar twee nieuwe 2023-modellen. Nu de zomer in aantocht is, schijnt de zon volop in de regio Saint-Quentin. Het was dan ook met een zeker genoegen dat ik mijn leren pak aantrok om op pad te gaan naar dit circuit dat op slechts enkele tientallen kilometers van België ligt.
De strakke, taps toelopende, ononderbroken lijnen van de CFMoto 450SR nodigen meteen uit tot het betere racewerk, de ultieme zoektocht naar aerodynamica! Al kan je met een motor van slechts 449,5 cc en 47 pk uiteraard maar beter zo weinig mogelijk luchtweerstand ondervinden. Zijn grootste troeven zijn het vederlichte gewicht van 179 kg (rijklaar) en een zithoogte van 795 mm (785 mm en 815 mm optioneel). De afwerking van de bedieningselementen is meer dan behoorlijk en het 5-inch TFT-kleurenscherm is gemakkelijk af te lezen. Er zijn verschillende instellingen mogelijk, waaronder twee layouts voor het display. Een smartphone kan worden aangesloten en er is zelfs een USB-poort voorzien onder het zadel. Het rijwielgedeelte rust op twee 17-inch wielen, met een enkele 320mm schijf aan de voorkant die wordt gegrepen door een vierzuiger remklauw, en een 220mm remschijf aan de achterzijde, allemaal bijgestaan door Bosch ABS. Er staat geen tractiecontrole op het menu: met minder dan 50 pk onder het gaspedaal zie ik de noodzaak van zulke hulp niet in.
Wat een plezier!
Mijn postuur van 1 meter 80 neemt plaats op het smalle zadel. Ik schuif een paar centimeter weg van de 14-liter brandstoftank om de ideale positie in te nemen voor mobiliteit en snelheid. Het is duidelijk dat de ontwerpers van deze kleine sportmotor het doel hadden om mooie lijnen te bieden, met behoud van een zeker comfort voor de gebruikers die eerder landelijke ritten dan circuitwerk beogen. Ik draai het circuit op tussen andere, veel krachtigere machines, en in de loop van een paar ronden probeer ik het gedrag van de motor en het chassis te begrijpen, het circuit te onthouden en een paar rempunten te spotten. Ik was blij met twee snelle bochten, waar ik met de 'slechts' 47 pk van mijn 450SR het verschil kon maken ten opzichte van de 'grote jongens'.
Deze 450SR is een echt plezier! De motor maakt gretig toeren en trekt hard door. Maar wat me het meest bij zal blijven is dat bij dit soort machines de rijder de enige is die de controle heeft! Er is niet veel voor nodig om de machine recht te trekken na een late remmanoeuvre in de bocht, of om een achterblijver te ontwijken die op zoek is naar de ideale lijn. Hoewel het belangrijk is om niet te aarzelen om op toeren te blijven, kan ik ook vertrouwen op de remschijf om me af te remmen als ik krappe bochten nader. Als je met minder dan 50 pk rondrijdt, neem je een meer 'kart'-achtige rijstijl aan, met minder nadruk op remmen maar meer op bochtensnelheid, waarbij je niet aarzelt om je bochten wijder te maken. Na de eerste sessies op de 450, is het tijd voor een ander stokpaardje.
Een sportieve roadster waar je je niet voor hoeft te schamen
Ik trek het circuit op met dubbel zoveel vermogen, want deze 800NK leende een oude LC8c-twin (KTM), die 95 pk presteert voor een (droog)gewicht van amper 186 kg. Zoals elke roadster die naam waardig, heeft hij geen windscherm. Het rijden zal dus iets meer inspanning van mijn nek vergen. Laten we - voor ik vertrek voor nog eens 20 minuten plezier - eens kijken naar wat er is bedacht om de potentiële koper van deze 800NK, waarvan alleen de Sport-uitvoering in België verkrijgbaar zal zijn, te verleiden.
Qua design is deze machine een absolute voltreffer. Elk ander merk had deze motorfiets in de rangen kunnen hebben, met lijnen die perfect bij de tijd passen. Drie rijmodi (Street, Rain en Sport), cruisecontrole, een 5-inch TFT-kleurenscherm dat is gekoppeld aan je smartphone via de CFMoto Ride app, een zithoogte van 795 mm (810 mm optioneel) die identiek is aan die van de 450SR, drie remschijven en instelbare KYB-vering voor en achter behoren tot de standaarduitrusting. De manager van BW Import vertelt me dat, aangezien de Sport-uitvoering de enige zal zijn die in België verkrijgbaar is, de demping hard, maar instelbaar zal zijn. Er zit geen quickshifter op de motor van vandaag, maar die is optioneel wel verkrijgbaar.
Beredeneerd rijden
Hoewel ik tijdens mijn vorige sessies met de 450SR het circuit had gememoriseerd, moest ik nu mijn rijstijl en -lijnen aanpassen met het oog op de veel kwiekere acceleratie van deze 800NK. Het grote stuur is ongetwijfeld een voordeel in de bochtige secties op lage snelheid, maar ik merk al snel dat de voetsteunen regelmatig over de grond schrapen. Om dat te vermijden, zal je wat meer moeten bewegen in het zadel. Aangezien deze motor geen tractiecontrole heeft, is het aan mij om het gas zo goed mogelijk te regelen bij het uitkomen van bochten. Al is dat op deze droge baan geen probleem!
Maar omdat mijn collega-coureurs van de dag zich al hebben gewaagd aan asfalt en zand, is het beter om niet 'te snel, te laat' te spelen, om deze 800NK gaaf te houden.
Naarmate de ronden verstrijken, behouden de remmen hun kracht. Het is waar dat ik sinds mijn vele trainingen bij de Mertens School mijn agressieve rijstijl van vroeger, die gepaard ging met talloze valpartijen, heb opgegeven voor een meer beredeneerde rijstijl. Het soort rijden dat past bij deze roadster van CFMoto. In tegenstelling tot wat ik aan het begin van de dag dacht, zijn zowel de 450SR als deze 800NK zorgvuldig ontworpen om aan alle soorten rijgedrag te voldoen. Ik voelde me helemaal op mijn gemak met de teugels van deze 95 paarden in de hand en passeerde zelfs de geblokte vlag voor een extra, ongeplande laatste ronde. Afleiding, passie... ga maar na.
Conclusie
Vergis je niet, CFMoto zit niet toevallig in de Moto3. Ze weten hoe ze goede motorfietsen moeten bouwen, en zowel deze 450SR als de 800NK leveren uitstekende prestaties en een afwerking van topkwaliteit. Voor € 6.849 heb je met de 450SR net zoveel plezier op de weg als op Mettet, terwijl de 800NK begint bij € 8.249 voor stiekem rijden in de stad, op het platteland of op avonturen die sterk worden afgeraden door de politie.
Philippe Hunin
450SR
De pluspunten
Looks
Veelzijdigheid
Kwiek motorblok
Afwerking
Algemene rijeigenschappen
Prijs
De minpunten
Een tikkeltje klein voor grote mensen
800NK
Pluspunten
Kwaliteit
Cruisecontrole
Gretigheid motor
De minpunten
Optionele quickshifter
Comfort
Onnauwkeurige achterrem
Geen tractiecontrole
De CFMoto 450SR in enkele cijfers
Motor: vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC, cilinderinhoud: 449 cc
Maximumvermogen: 47 pk (35 kW) bij 10.000 t/min
Maximumkoppel: 39,5 Nm bij 7.750 t/min
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: ketting
Frame: stalen buizenframe
Voorvering: 43 mm UPSD-vork, instelbare demping, veerweg 120 mm
Achtervering: Monoshock met voorbelasting instelbare schokdemper
Remmen voor: 320 mm schijf met Brembo M40 radiale remklauw, ABS
Achterremmen: 220 mm schijf met HANGTE remklauw, ABS
Zithoogte: 795 mm (785 mm en 815 mm optioneel)
Gewicht (rijklaar): 179 kg
Brandstoftank: 14 liter
Prijs: € 6.599
De CFMoto 800NK in enkele cijfers
Motor: paralleltwin, 4-takt, vloeistofgekoeld, 8-kleppen, DOHC met balansas, cilinderinhoud: 799 cc
Maximumvermogen: 94 pk (70 kW) bij 9.000 tpm
Maximumkoppel: 81 Nm bij 8.000 tpm
Versnellingsbak: 6-versnellingen, quickshifter (optioneel)
Eindaandrijving: ketting
Frame: stalen buizen
Voorvering: instelbare 41mm KYB UPSD-vork met instelbare voorbelasting, ingaande en uitgaande demping
Achtervering: KYB-monoshock met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping
Remmen voor: dubbele 320 mm schijf met radiale J.Juan 4-zuigerremklauw
Achterremmen: enkele schijf van 260 mm met J.Juan-remklauw met enkele zuiger
Zithoogte: 795 mm (810 mm optioneel)
Gewicht (rijklaar): 186 kg
Brandstoftank: 15 liter
Prijs: € 8.249