Test Ducati Diavel V4 : duivels efficiënt
In 2018 introduceerde Ducati met de Panigale V4 voor het eerst een V4-motor in zijn gamma. De Diavel erft een soortgelijke transformatie. Maar voor de Diavel verdwijnt de V-twin gewoon uit de catalogus van 2023, terwijl de Panigale, Streetfighter en Multistrada naast de V4 ook een V2-versie behouden.
Klein dieet
De Diavel is afgeslankt sinds de overstap naar V4. De Diavel 1260 S had vroeger 159 pk veil voor 244 kg. De nieuwe V4 ontwikkelt 168 pk voor 236 kg. Een snelle berekening maakt duidelijk dat de vermogen-gewichtsverhouding duidelijk in het voordeel van de V4 is (1,40 tegen 1,53). Maar hoe hebben de Italianen zoveel gewicht kunnen besparen? Simpelweg door 8 kilo weg te schaven van het chassis en 5 kg op de motor te winnen. Het buizenframe van de V2 is vervangen door een minimalistisch aluminium frame. Ook al ziet de nieuwe Diavel er even "monsterlijk" uit als zijn voorganger, de afmetingen zijn compacter, met bijvoorbeeld een wielbasis die van 1.600 mm naar 1.593 mm gaat.
Ode aan de vreugde
De nieuwe Diavel V2 heeft dezelfde uitstraling als zijn voorganger, maar doet er nog een pak strakke lijnen en een enorme achterband bij. Het meest opvallende kenmerk is de orgelachtige vierdubbele uitlaatdemper, die perfect past bij de dikke V4 in het vooronder!
De vering bestaat uit een 50mm Marzocchi UPSD-voorvork en een Sachs schokdemper achteraan. Beide elementen zijn volledig instelbaar met een veerweg voor/achter van 120/145 mm. Het remsysteem bestaat uit Brembo Stylema vierzuigerremklauwen met 330mm-schijven aan de voorzijde, terwijl het remmen achteraan wordt verzorgd door een zwevende Brembo tweezuigerremklauw met 265mm-schijf. De nieuwe Diavel wordt aangedreven door de 1.158 cc V4 Granturismo-motor die is afgeleid van de Multistrada. Het geclaimde vermogen van 168 pk bij 10.750 tpm gaat gepaard met een koppel van 126 Nm bij 7.500 tpm. Een ander kenmerk van deze motor is het deactiveringssysteem voor de achterste cilinders, waardoor de motor afhankelijk van de situatie als twee- of viercilinder kan werken. Bij stilstand, bij een laag toerental en onder lage belasting werkt de motor alleen op de twee voorste cilinders.
Op elektronisch gebied biedt de Diavel V4 drie vermogensmodi en vier rijmodi: Sport, Touring, Urban en de nieuwe Wet-modus, ontworpen voor een ondergrond met weinig grip. Met de rijmodi kan de rijder het motorvermogen en de interventie van de rijhulpsystemen (hellingshoekgevoelige Ducati Traction Control, ABS en Ducati Wheelie Control) zowel aan de situatie als aan zijn voorkeuren aanpassen. Deze V4 is ook uitgerust met cruisecontrole, launchcontrole en een up/down quickshifter.
Tussen Samber en Maas
Op een donkere ochtend in maart ontmoeten we de nieuwe Diavel in z’n twee kleurstellingen: rood en zwart. De voorste richtingaanwijzers zijn op het stuur gemonteerd, vlak voor de verlichte bedieningselementen. Het dashboard is een TFT-kleurenscherm, en de rem- en koppelingshendels zijn verstelbaar. De Diavel V4 kan door iedereen worden bereden: het zadel staat slechts 790 mm van de grond en het gewicht van 236 kg kan zonder moeite van de zijstandaard worden getild. Het Keyless systeem is aanwezig en de V4 start mooi op twee cilinders. De overgang van twee- naar viercilinderwerking is amper merkbaar. Het inklappen van de zijstandaard vergt enige aandacht omdat de voetsteun in de weg zit en de manoeuvre belemmert. Door het regenachtige weer kiezen we noodgedwongen voor de Wet-rijmodus. Met het gas voorzichtig geopend, kiezen we voor de kleine weggetjes ten oosten van de Maas bij Godinne. Gewoonlijk is deze streek een genot om op de motor rond te rijden. Maar nu rijden we in een motregen met een temperatuur onder de 10°C. Toch geeft de Diavel V4 ons vertrouwen. Onder onze billen hebben we een batterij hulpmiddelen die de 168 duivelse paardenkrachten kunnen temmen. Alleen in scherpe bochten toont de V4 enige kwade wil. Toerentallen onder de 2.000 tpm zijn niet zijn kopje cappuccino. In de loop van de ochtend trekt de wind aan en stopt de regen. De wegen worden snel droog en ik maak van de gelegenheid gebruik om over te schakelen naar de Touring-modus. Het vermogen komt niet langer met horten en stoten, en ik begin te genieten, terwijl ik geleidelijk aan voeling krijg met deze Diavel V4.
Tijd voor plezier
Na de lunchpauze op het bekende kruispunt van Celles - met daarop een Duitse panzer die het meest westelijke punt van het von Rundstedt-offensief symboliseert - hervatten we ons offensief onder een prachtige lentezon. Het serieuze werk begint met de Diavel in Sport-modus, waarbij we herontdekken wat het woord Cruiser betekent voor een merk als Ducati. Stijve vering, agressieve remmen en het ‘speelse’ karakter van de V4 motor, moedigen ons aan om energie te spenderen op een manier die - eh - niet echt strookt met de verkeersregels. Ondanks de enorme 240 mm achterslof en de ietwat vrachtwagenachtige geometrie, slingert de Ducati met gemak van de ene bocht naar de andere. De acceleratie is adembenemend! Zodra de route minder bochtig wordt, doen we het rustiger aan en hervatten we een gezapiger tempo in overeenstemming met het gebruik van een zogenaamde ‘cruiser’. De kilometers rollen voorbij met behulp van de cruisecontrole, en we hebben alle tijd van de wereld om het heuvelachtige landschap rond Givet te bewonderen. De V4 spint lekker en is perfect geschikt voor deze uitdaging.
Conclusie
Hoewel hij beestachtig oogt en voelt, kan deze Diavel V4 ook best volgzaam zijn. Alles hangt af van de stemming van de rijder! Ducati heeft in ieder geval zijn door testosteron gevoede ‘bad boy’-imago weten te behouden. Missie geslaagd, dus!
Pascal Mouton
De pluspunten
V4-motor
Uiterlijk
Afwerking
Remmen
Sportieve cruiser
De minpunten
Bediening van de zijstandaard
Ducati Diavel V4 in cijfers
Motor: 90° V4 Granturismo, 4 kleppen per cilinder, contraroterende krukas, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud: 1.158 cc
Maximumvermogen: 168 pk (124 kW) bij 10.750 tpm
Maximumkoppel: 126 Nm bij 7.500 t/min
Koppeling: Oliebad, slipvrije, meervoudige plaatkoppeling
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: Ketting
Frame: aluminium monocoque en achterbrug
Voorvering: volledig instelbare 50 mm Marzocchi UPSD-vork, 120 mm veerweg
Achtervering: Sachs schokdemper, volledig instelbaar, 145 mm veerweg
Voorremmen: 330 mm zwevende dubbele schijf, Stylema 4-zuiger radiale monobloc-remklauwen, hellingshoekgevoelig ABS
Achterrem: 265 mm enkele schijf, Brembo 2-zuiger zwevende remklauw, hellingshoekgevoelig ABS
Zithoogte: 790 mm
Gewicht (rijklaar): 236 kg
Brandstoftank: 20 liter
Prijs: € 27.690