Test GasGas ES 700 - Een trail van weleer

1j geleden

Met z’n vuurrode jas zal de GasGas ES 700 de concurrentie waarschijnlijk groen van jaloezie laten uitslaan. Dit is de langverwachte terugkeer van een echte trailmotor, die je het het lang vervlogen gevoel geeft dat je ontsnapt naar onbekende horizonten.

De ES 700, die in 2022 het levenslicht zag, is niets meer dan een mix van de KTM Enduro R 690 en de Husqvarna Enduro 701. Door ingrediënten van beide merken te gebruiken, profiteert deze GasGas ES 700 van het beste van zijn grote zussen, terwijl hij een meer weggerichte afwerking biedt die beter geschikt is voor zowel conventioneel als offroadgebruik. Met zijn overwegend rode kleur doet deze motorfiets me denken aan de trailmotoren van weleer, die elkaar beconcurreerden op het gebied van esthetische innovatie, zoals de Yamaha Ténéré 600 en de Honda XLM 600.

Aflevering 1

Deze GasGas ES 700 ontsnapte duidelijk niet aan de hedendaagse regelgeving, waaronder uitstootnormen en elektronische rijhulpjes. Gelukkig hebben de ontwerpers van dit model zich beperkt tot het aanbieden van twee rijmodi voor deze 74 pk sterke 692 cc ééncilindermotor. Aan de rechterkant van het stuur kun je kiezen tussen rijmodus 1 en rijmodus 2. De laatste is aangepast aan offroadrijden, met tractiecontrole en ABS die afgesteld zijn voor rijden onder gladde omstandigheden.

Mijn eerste kilometers achter het stuur van deze ES 700 verlopen over de N4, met zijn smalle weggetjes vanuit het KTM-hoofdkwartier in Gembloux richting Floreffe. De geselecteerde modus 1 wordt in het wit weergegeven op het dashboard. Ondanks zijn 74 pk vond ik de motor een beetje traag en weinig reactief qua acceleratie. Met zijn zithoogte van 935 mm toren ik boven het verkeer uit en het onbeladen gewicht van 147 kg van de motor laat me toe om vlot tussen de vierwielers te slalommen. Met zijn Ferrari-kleurtje heeft het geen zin om te proberen om onopgemerkt voorbij te rijden, het is beter om direct indruk te maken door voor ze uit te rijden. Dus switch ik naar rijmodus 2. Deze wijziging kan tijdens het rijden worden doorgevoerd, als je het gas maar loslaat. Onmiddellijk voel ik weer de levendigheid van de motor en het toerental dat kwiek oploopt. De wereld gaat open voor mijn wielen.

Viva España

Zoals elk jaar kwamen we samen in Aragon voor een 7-daagse offroadtrip rond Zaragoza, en maakten we van de gelegenheid gebruik om verschillende machines uit te proberen, zoals deze GasGas ES 700 (een 4T vs. 2T vergelijking met de Honda CRF 300L en de KTM 300 EXC Tpi wordt binnenkort gepubliceerd). Door het gewicht, de hoogte en de trailbanden (Dunlop D908F RR) verwachtte ik een aantal eenzame momenten tijdens de technische secties zoals doorwadingen, beklimmingen over steenpuin en modderige greppels die we tijdens de hele Spaanse route zouden tegenkomen. Zuid-Europa heeft de afgelopen weken een gematigd en vochtig klimaat gehad, dus ik vond het zelfs jammer dat ik geen handvatverwarming had, met temperaturen die soms rond de 10 graden schommelden bij zonsopgang. Met bijna 14 liter brandstof aan boord achterop het frame, heb ik een bereik van meer dan 250 kilometer en een goede gewichtsverdeling. Op glooiende offroadpistes vond ik het leuk om het gashendel uit te wringen, waarop de achterband steevast voorspelbaar uitbrak. De grip is niet geweldig, dus moest ik op mijn hoede zijn voor het 21-inch voorwiel, dat klaarstaat om me tegen het canvas te werken. Hoewel ik die momenten van waanzin accepteer, geeft de GasGas (of eigenlijk zijn berijder) de voorkeur aan een meer ontspannen rijstijl. Beter anticiperen dan lijden. Gelukkig heeft de motor een supersterk chassis dat stenen niet snel verwrongen zullen krijgen. De vering is een beetje stijf voor mijn gewicht van 65 kg en het zadel, dat nochtans niet al te comfortabel is, past beter bij mijn achterwerk dan dat van mijn oude getrouwe Suzuki DR 400. Een snelle verbruikstest toonde een verbruik van 8,4 liter op 170 km bij rustig offroadgebruik. Ik sluit af met een paar opmerkingen, namelijk dat de versnellingsbak nauwkeurig en goed gekalibreerd is, zowel voor gebruik op de weg bij snelheden boven de 140 km/u als voor lastige stukken op het onverhard, met wat trillingen in het stuur bij 100 km/u.

Conclusie

De GasGas ES 700, die ondanks z’n vedergewicht als trailmotor in de catalogus staat, kan je met veel meer gemak en comfort rondrijden op de Europese TET's dan veel van zijn concurrenten, die veel lastiger te manoeuvreren zijn. Een eenvoudige, betrouwbare fiets met prijzen vanaf € 11.799.

Philippe Hunin

 

De pluspunten

Wegligging

Versnellingsbak

Weggedrag

Bereik

 

De minpunten

Zithoogte

Te makke straatmodus

 

Technische fiche GasGas ES 700:

Motor: 692,7cc eencilinder, 1 ACT vierkleps (met tuimelaar)

Maximumvermogen: 74 pk bij 8000 tpm

Maximumkoppel: 73,5 Nm bij 6.500 tpm

Versnellingsbak: 6 versnellingen, anti-drift koppeling

Elektronische hulpmiddelen: tractiecontrole (2 standen, uitschakelbaar), shifter, Bosch 9.1 MP bochten-ABS (offroad-modus of uitschakelbaar)

Frame: trellis buizenframe met tanklus achteraan

Voorvering: WP XPLOR 48 mm (in- en uitgaande demping instelbaar), 250 mm veerweg

Achtervering: WP XPLOR met links (instelbaar qua hoge en lage ingaande demping, uitgaande demping, veervoorspanning) 250 mm veerweg

Remmen voor: 1 x 300 mm schijf met 2-zuiger Brembo remklauw,

Remmen achter: 1 x 240 mm schijf met Brembo éénzuigerremklauw

Banden voor/achter: 90-90-21/140-80-18

Zithoogte: 935 mm

Gewicht (droog): 147,5 kg

Brandstoftank: 13,5 liter

Prijs: € 11.799

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in