Test Indian Sport Chief - Veel karakter
Indian wilde een motor in z’n catalogus die voldoet aan de verwachtingen van zijn jonge klanten, die op zoek zijn naar een tweecilinder met een speelser karakter dan de gemiddelde cruiser. Na de Chief, de Bobber en de Super Chief beschikt deze vierde versie, bescheiden de Sport Chief genoemd, over een aantrekkelijker uiterlijk dan zijn broers en zussen. De aanpassingen zijn talrijk en komen rechtstreeks voort uit de verschillende titels die het merk won tijdens de Amerikaanse Flat-Track kampioenschappen.
Niet enkel accessoires
Laten we beginnen met de uiterlijke kenmerken: een 16,5 cm hoog kuipje met windscherm, een solozitje in gunfighter-stijl en een 19-inch voorwiel. Die extraatjes bezorgen de machine een zeer herkenbare uitstraling. Dan zijn er nog de iets hogere stuurpositie, de minder naar voren geplaatste voetsteunen en twee belangrijke elementen die echt het verschil maken: de remmen en de vering. De 320 mm dubbele remschijven vooraan (tegenover een enkele 300 mm schijf op de andere Chiefs) zijn van Brembo. En voor de vering gebruikt Indian KYB vooraan en Fox achteraan. Bovendien is de veerweg van 100 mm achter ontworpen voor meer comfort voor de rijder en een sportiever rijgedrag. Kortom, de Sport Chief is geen standaard Chief met een paar sportieve accessoires, maar eerder een motor met een compleet afwijkende insteek.
Anticipatie
Voor deze test zijn we naar Girona afgereisd, in het noorden van Spanje. Eerste vaststelling: de rijpositie is een stuk aanvallender, dankzij de verder naar achteren geplaatste voetsteunen en het stuur dat goed in de hand ligt. Toch bedraagt de zithoogte amper 686mm. Na enkele kilometers begin je je echter zorgen te maken, omdat de voetsteunen het asfalt al bij de minste hellingshoek blijken te raken. Dat was te verwachten gezien de geringe grondspeling, maar niet in die mate dat de voetsteunen op elke rotonde een markering in het asfalt zouden achterlaten… Het gevolg is dat je je rijlijn al snel moet opgeven, de motor die steeds verder naar buiten duwt, terwijl je probeert in je rijvak te blijven. Een fikse uitdaging voor onze zenuwen en concentratie, vooral omdat de rit zelf niet bepaald sportief verloopt. Maar dat wil niet zeggen dat de Sport Chief niet strak te sturen valt, want dankzij het gewicht van het motorblok blijft deze Indian stevig op koers. Het draait allemaal om anticipatie, zodat je die verdomde voetsteunen niet schaaft.
Met 162 Nm bij 3.200 tpm biedt de motor overigens meer dan genoeg koppel om je van de ene naar de andere bocht te katapulteren. En het schakelen? Blijf bij de derde versnelling en je kunt echt spelen in de bochten, bij compleet illegale snelheden. Al was de toevoeging van een quickshifter leuk geweest op deze Sport Chief…
Indrukwekkende stabiliteit
De Brembo-remmen reageren en bijten indrukwekkend. Het totale gewicht van ongeveer 400 kg (inclusief de rijder) kan je met een wijsvinger controleren alsof het een middenklasse roadster betreft. Uiteraard voel je het gewicht, maar de Brembo-remmen zijn een absoluut pluspunt van de Sport Chief. Naast deze goede remmen waren we behoorlijk verrast door de stijfheid van het frame met een feilloze stabiliteit bij hard remmen in een bocht of bij sportief bochtenwerk. Hetzelfde geldt bij hard accelereren: geen flex, geen beweging, geen aarzeling. Het rijgedrag geeft je vertrouwen, waardoor je al snel durft te pushen. De Sport Chief nodigt niet intuïtief uit tot hard rijden, maar laat het wel toe als het nodig is.
Conclusie
Bij een pintje na de rit, geven de Amerikanen eerlijk toe dat de Sport Chief vooral om stylingredenen is ontworpen. Al maken de betere remmen en veel betere vering wel degelijk een immens verschil, vooral aan de achterzijde. Wat rest, is het vinden van een rijder die het potentieel van deze Sport Chief ten volle kan benutten. Bent u klaar voor de uitdaging?
Gijs Gilis en Philippe Hunin
De pluspunten
Cool uiterlijk
Rit op steroïden
De nadelen
De prijs
Het gewicht
De voetsteunen staan te laag gemonteerd
De Indian Sport Chief in enkele cijfers
Motor: V-twin Thunderstroke 116
Cilinderinhoud: 1.890 cc
Maximaal vermogen: 79 pk
Maximumkoppel: 162 Nm bij 3.200 tpm
Koppeling: oliebad-multiplaatkoppeling
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: riemaandrijving
Frame: stalen buizenframe
Voorvering: 43 mm KYB UPSD-vork, niet-verstelbaar, 130 mm veerweg
Achtervering: dubbele Fox Piggyback-schokdempers, 100 mm veerweg
Voorremmen: dubbele 320mm Brembo semi-zwevende schijven, 4-zuigerremklauwen
Remmen achter: 300mm semi-zwevende schijf, 2-zuigerremklauw
Gewicht (rijklaar): 311 kg
Brandstoftank: 15,1 liter
Zithoogte: 686 mm
Prijs: vanaf € 22.190