Test Indian Sport Chief - Veel karakter

1j geleden

Als je van de Chief op de Sport Chief overstapt, dan krijg je een motor die kwieker stuurt en soepeler loopt, terwijl hij vol de concurrentie aangaat met Harley-Davidson. Niet bepaald het merk dat gewoon is om in de tegen pluimgewichten op te boksen… Het resultaat is verbluffend!

Indian wilde een motor in z’n catalogus die voldoet aan de verwachtingen van zijn jonge klanten, die op zoek zijn naar een tweecilinder met een speelser karakter dan de gemiddelde cruiser. Na de Chief, de Bobber en de Super Chief beschikt deze vierde versie, bescheiden de Sport Chief genoemd, over een aantrekkelijker uiterlijk dan zijn broers en zussen. De aanpassingen zijn talrijk en komen rechtstreeks voort uit de verschillende titels die het merk won tijdens de Amerikaanse Flat-Track kampioenschappen.

Niet enkel accessoires

Laten we beginnen met de uiterlijke kenmerken: een 16,5 cm hoog kuipje met windscherm, een solozitje in gunfighter-stijl en een 19-inch voorwiel. Die extraatjes bezorgen de machine een zeer herkenbare uitstraling. Dan zijn er nog de iets hogere stuurpositie, de minder naar voren geplaatste voetsteunen en twee belangrijke elementen die echt het verschil maken: de remmen en de vering. De 320 mm dubbele remschijven vooraan (tegenover een enkele 300 mm schijf op de andere Chiefs) zijn van Brembo. En voor de vering gebruikt Indian KYB vooraan en Fox achteraan. Bovendien is de veerweg van 100 mm achter ontworpen voor meer comfort voor de rijder en een sportiever rijgedrag. Kortom, de Sport Chief is geen standaard Chief met een paar sportieve accessoires, maar eerder een motor met een compleet afwijkende insteek.

Anticipatie

Voor deze test zijn we naar Girona afgereisd, in het noorden van Spanje. Eerste vaststelling: de rijpositie is een stuk aanvallender, dankzij de verder naar achteren geplaatste voetsteunen en het stuur dat goed in de hand ligt. Toch bedraagt de zithoogte amper 686mm. Na enkele kilometers begin je je echter zorgen te maken, omdat de voetsteunen het asfalt al bij de minste hellingshoek blijken te raken. Dat was te verwachten gezien de geringe grondspeling, maar niet in die mate dat de voetsteunen op elke rotonde een markering in het asfalt zouden achterlaten… Het gevolg is dat je je rijlijn al snel moet opgeven, de motor die steeds verder naar buiten duwt, terwijl je probeert in je rijvak te blijven. Een fikse uitdaging voor onze zenuwen en concentratie, vooral omdat de rit zelf niet bepaald sportief verloopt. Maar dat wil niet zeggen dat de Sport Chief niet strak te sturen valt, want dankzij het gewicht van het motorblok blijft deze Indian stevig op koers. Het draait allemaal om anticipatie, zodat je die verdomde voetsteunen niet schaaft.

Met 162 Nm bij 3.200 tpm biedt de motor overigens meer dan genoeg koppel om je van de ene naar de andere bocht te katapulteren. En het schakelen? Blijf bij de derde versnelling en je kunt echt spelen in de bochten, bij compleet illegale snelheden. Al was de toevoeging van een quickshifter leuk geweest op deze Sport Chief…

Indrukwekkende stabiliteit

De Brembo-remmen reageren en bijten indrukwekkend. Het totale gewicht van ongeveer 400 kg (inclusief de rijder) kan je met een wijsvinger controleren alsof het een middenklasse roadster betreft. Uiteraard voel je het gewicht, maar de Brembo-remmen zijn een absoluut pluspunt van de Sport Chief. Naast deze goede remmen waren we behoorlijk verrast door de stijfheid van het frame met een feilloze stabiliteit bij hard remmen in een bocht of bij sportief bochtenwerk. Hetzelfde geldt bij hard accelereren: geen flex, geen beweging, geen aarzeling. Het rijgedrag geeft je vertrouwen, waardoor je al snel durft te pushen. De Sport Chief nodigt niet intuïtief uit tot hard rijden, maar laat het wel toe als het nodig is.

Conclusie

Bij een pintje na de rit, geven de Amerikanen eerlijk toe dat de Sport Chief vooral om stylingredenen is ontworpen. Al maken de betere remmen en veel betere vering wel degelijk een immens verschil, vooral aan de achterzijde. Wat rest, is het vinden van een rijder die het potentieel van deze Sport Chief ten volle kan benutten. Bent u klaar voor de uitdaging?

Gijs Gilis en Philippe Hunin

De pluspunten

Cool uiterlijk

Rit op steroïden

 

De nadelen

De prijs

Het gewicht

De voetsteunen staan te laag gemonteerd

 

De Indian Sport Chief in enkele cijfers

Motor: V-twin Thunderstroke 116

Cilinderinhoud: 1.890 cc

Maximaal vermogen: 79 pk

Maximumkoppel: 162 Nm bij 3.200 tpm

Koppeling: oliebad-multiplaatkoppeling

Versnellingsbak: 6 versnellingen

Eindaandrijving: riemaandrijving

Frame: stalen buizenframe

Voorvering: 43 mm KYB UPSD-vork, niet-verstelbaar, 130 mm veerweg

Achtervering: dubbele Fox Piggyback-schokdempers, 100 mm veerweg

Voorremmen: dubbele 320mm Brembo semi-zwevende schijven, 4-zuigerremklauwen

Remmen achter: 300mm semi-zwevende schijf, 2-zuigerremklauw

Gewicht (rijklaar): 311 kg

Brandstoftank: 15,1 liter

Zithoogte: 686 mm

Prijs: vanaf € 22.190

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in