Test Kawasaki H2 SX SE : GT op topsnelheid

1j geleden

Lang en snel rijden! Kawasaki heeft zijn visie op Gran Turismo vleugels gegeven. Dit is een test van een motorfiets als geen ander, de H2 SX SE.

De Kawasaki H2R, het geesteskind van een ietwat gestoord team Japanse ingenieurs, debuteerde op de autosalon van Keulen in de herfst van 2015 met 336 pk en een rijklaargewicht van amper 216 kg. Er volgde een ‘beschaafde’ versie met 200 pk, de H2, gevolgd door de H2 SX in 2018, die beter op weggebruik is toegesneden, maar 260 kg weegt. Achter de H2-naam, die teruggaat tot de hoogtijdagen van de 750 H2 Mach IV in 1971, schuilt een heuse supercharger. Met andere woorden, de Kawa H2 en zijn afgeleiden maken gebruik van compressortechnologie. In dit geval echter geen turbine die door de uitlaat wordt aangedreven:  Kawasaki gebruikt een compressor die direct door de krukas wordt aangedreven via een set tandwielen. De lucht die door het gat tussen de kroonplaten naar binnen stroomt, wordt naar de compressorturbine geleid, die vervolgens met meer dan 100.000 tpm draait.

Verbeteringen

Dit jaar is de H2 SX SE licht geëvolueerd met de komst van een assistentiesysteem voor de verlichting dat automatisch overschakelt van dimlicht naar grootlicht. De uitrusting aan boord is copieus, met een ARAS-radarsysteem (Bosch) en adaptieve cruisecontrole, waarschuwing voor aanrijdingen en dode hoek, elektronische ophanging, een Brembo Stylema-remsysteem vooraan en een speciale livrei. Hoewel deze machine deel uitmaakt van het Sport Tourer-gamma van de Japanse fabrikant, voelt het meer alsof je op een supersport rijdt. Het windscherm staat vlak voor je neus en de zithouding, die gedicteerd wordt door de clip-ons, dwingt je naar voren te leunen. Met andere woorden: een zeer sportieve rijpositie. Misschien een beetje te sportief naar mijn smaak voor gebruik op de weg. Aan de andere kant is het zadel (835 mm) comfortabel en dwingen de voetsteunen je niet om je knieën te veel te buigen. Dat is alvast positief. De bediening verloopt vrij intuïtief en de rem- en koppelingshendels zijn verstelbaar. De bestuurder geniet ook van een royaal dashboard met een groot 6,5-inch TFT-scherm. Er is ook een 12V-sigarettenaansteker aan de linkerkant van het dashboard voorzien. Een USB A-poort is ook beschikbaar onder de duozit.

Opstijgen

Met een twist aan het gashendel lanceer je het 267 kilo zware beest in een baan om de aarde. Alles gaat zo soepel dat je het gevoel hebt dat je op een gewone 1.000cc vier-in-lijn rijdt. De Kawa verbergt z’n ware aard goed. De versnellingen schakelen soepel en je zult merken dat je met gemak aan 50 km/u door de stad rijdt in de 6e versnelling, zelfs met de toerenteller onder de 2.000 tpm. Bij de geringste draai aan het gashendel klimt de motor zonder sputteren naar 70 km/u bij 2.500 tpm, waarna hij 90 km/u haalt bij 3.500 tpm en eindigt op de snelweg bij 120 km/u bij ongeveer 4.700 tpm. Maar omdat de rijpositie je eraan herinnert dat je op het gas moet, schakel je toch terug om te zien wat hij in huis heeft. En dan betreed je een heel andere dimensie. De paarden komen niet met geweld aan, maar methodisch en in slagorde. De H2 SX duwt hard door, zonder onderbreking, schijnbaar tot in het oneindige. Alleen je verstand en de dreiging van een fikse boete kunnen je enigszins intomen. Er rest je eigenlijk geen andere keuze dan een reis naar Duitsland te plannen.

Wilkommen

Op de snelweg beschermt het lage windscherm nog steeds je bovenlichaam en schouders. Aan de andere kant vermoeit deze veeleisende rijpositie mijn armen en vooral mijn polsen. De cruisecontrole ontlast je onderarmen en helpt je om je aan de maximumsnelheid te houden. De radar, ingesteld op de kortste stand (van drie mogelijke afstanden), doet zijn werk perfect, net als de dodehoeksensoren. Bij een constante snelheid ligt het gemiddelde brandstofverbruik net onder de 6 liter/100 km. Met de brandstoftank van 19 liter kun je zo bijna 300 kilometer afleggen. In gemengde omstandigheden wordt de reserve-indicator geactiveerd bij 270 km en het gemiddelde brandstofverbruik over de hele test heen bedroeg 6,3 liter. Maar goed, het is hoog tijd om de H2 SX in een baan om de aarde te brengen. Het aantikken van de mythische snelheid van 200 km/u is voor veel motorrijders gemakkelijk genoeg. De toerenteller staat op 8.000 tpm. Je hebt nog 4.000 toeren over om de zwaartekracht van de aarde achter je te laten en richting naar de sterren te stuwen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Niet dat de motor de taak moeilijk maakt, integendeel, maar het is eerder het vrij drukke verkeer in de rand van Keulen dat een probleem vormt. Bij deze snelheden is anticipatie essentieel en kunnen fouten duur zijn. Het is alleen mogelijk om een piek te 'pushen', maar niet om een constante snelheid aan te houden, wat ik graag had gedaan. Kortom, 300 km/u is zeker haalbaar, zij het voor hele korte periodes.

Omdat mijn hersenen snel gewend raken aan de onfatsoenlijke snelheden die ik zojuist heb bereikt, gaat de terugkeer naar België gepaard met een nogal pijnlijk gevoel van traagheid. Wat echter indrukwekkend blijft, is het gemak waarmee je met zulke snelheden kunt reizen. Want zoals je van een motor mag verwachten, is ook het rijwielgedeelte aangepast. En met de elektronisch gestuurde ophanging van de SE-versie was dat kinderspel. Stijfheid en precisie zijn de twee adjectieven die ik zou gebruiken om het onderstel te beschrijven. Naast de drie voorgeprogrammeerde rijmodi (Rain, Road, Sport) is er een vierde Rider-modus waarmee je de vering kunt aanpassen en nog veel meer.

Je kunt wel stellen dat de Kawasaki H2 SX SE het technologische visitekaartje is van de onmiskenbare expertise van de fabrikant uit Akashi. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan - de prijs van €29.649 is niet voor iedereen weggelegd. Als troost kun je echter de H2 SX versie (zonder elektronische vering en Brembo Stylema’s) kopen voor €26.499.

Conclusie

Deze Kawa met supercharger is een uitzonderlijke machine en een absoluut unicum op de markt. Deze technologie schrikt sommige mensen misschien af, maar ze zouden het mis hebben, want deze motorfiets is onthutsend gemakkelijk te berijden. De Kawasaki H2 SX is de motor bij uitstek voor rijders die op zoek zijn naar sensatie, of een alternatief voor pakweg de Suzuki Hayabusa.

Pascal Mouton

De pluspunten 

Motor

Cruisecontrole en radar

Dodehoeksensoren

Remmen en vering

 

De minpunten

Te sportieve rijpositie

USB-aansluiting zit onder het zadel

 

De Kawasaki Ninja H2 SX SE in cijfers

Motor: viercilinder-in-lijn, 4-takt, vloeistofgekoeld, geforceerde luchtinlaat Kawasaki Supercharger, cilinderinhoud: 998 cc

Maximumvermogen: 200 pk (147,1 kW) bij 11.000 t/min

Maximumkoppel: 137,3 Nm bij 8.500 tpm

Transmissie: “Dog-Ring” met 6 versnellingen

Eindaandrijving: ketting

Frame: hoogwaardig stalen trellisframe met bevestigingsplaat voor achterbrug

Voorvering: 43 mm UPSD KECS-vork, volledig elektronisch instelbaar, veerweg 120 mm

Achtervering: Uni Trak-schokdemper, BFRC, KECS, volledig elektronisch instelbaar, veerweg 139 mm

Remmen voor: 320 mm dubbele semi-zwevende remschijven, Brembo Stylema monobloc-remklauwen, 4 zuigers, ABS

Achterremmen: enkele schijf van 250 mm, Nissin 2-zuigerremklauw, ABS

Zadelhoogte: 835 mm

Gewicht: 267 kg (rijklaar)

Brandstoftank: 19 liter

Prijs: € 29.649

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in