Test Kawasaki Z650 : een nieuwe legende

1j geleden

Sinds zijn wederopstanding in 2020 heeft de Z650 steeds vooruitgang geboekt in het unieke segment van de middenklasse twins. De 2023-versie krijgt niet alleen nieuwe kleuren en een drietraps tractiecontrole, hij krijgt ook een aantal andere nuttige functies.

De vertrouwde Sugomi-styling blijft overeind en achter het gerookte windschermpje vinden we het bekende TFT-kleurendisplay. Via Kawa's Rideology-app kun je hem in een handomdraai verbinden met je smartphone. Zo heb je toegang tot allerlei informatie over je motor: routetracking, instellingen wijzigen, etc.

Stijlpakketten

Stylinggewijs vullen de ledrichtingaanwijzers voor en achter nu de volledige ledverlichting aan. Kawasaki biedt een paar accessoirepakketten aan voor deze Z650, en voor een paar euro extra kun je een Sport- of Urban-pakket krijgen. Op onze testmotor kregen we het Sport Pack, dat een gerookt windscherm, een TFT-schermprotector, een tankpad en een cover voor het passagierszadel omvat. Dat alles voor amper 349 euro extra, wat de Z650 meteen strakker voor de dag doet komen.

KTRC: de theorie...

Maar de grootste vernieuwing zit onderhuids verstopt: KTRC. Dit is het tractiecontrolesysteem van Kawasaki dat op de Z650 in drie standen kan worden ingesteld: twee interventieniveaus en een uitgeschakelde stand. Daarover later meer. Belangrijk is dat de A2-versie ook profiteert van KTRC, maar slechts in één modus. Met een zadelhoogte van slechts 790 mm is de toegankelijkheid optimaal. Het zadel is niet alleen laag (een hogere zit is als optie verkrijgbaar), maar ook goed gevuld en het drukt uw dijen niet naar buiten. De bedieningselementen zijn erg intuïtief te bedienen. De instelling van de tractiecontrole kan tijdens het rijden worden aangepast. Druk gewoon op 'Selecteren' en gebruik de pijltjes omhoog of omlaag om te kiezen tussen 'Uit', 'KTRC 1' of 'KTRC 2'.

KTRC: in de praktijk...

Voor deze testdag in Spanje hebben we de KTRC voor vertrek op 2 gezet. Met een koud asfalt, koude banden en gladde rotondes is dat een no-brainer. De rem- en koppelingshendels (verstelbaar in vijf standen) liggen gemakkelijk in onze handen. Tijdens de eerste kilometers laten we de kleine twin rustig schudden tot hij is opgewarmd. Een pittige slalom in het stadsverkeer laat duidelijk zien dat de Z650 zich hier prima in thuis voelt. Bij de geringste gasopening ontwikkelt de tweecilindermotor voldoende koppel om behendig tussen auto's door te laveren. Het eerste wat opvalt is dat de Z650 een goed uitgebalanceerde, gemakkelijk te besturen middelgrote machine is.

Tweecilinder

Wanneer de Z650 meer op de proef wordt gesteld op de binnenwegen, blijkt hij zeer dynamisch. Vooral vanaf 5.500 tpm tot 8.500 tpm bij het naderen van de begrenzer. Op de bochtige wegen van Ibiza blijven we meestal in de tweede en derde versnelling, voordat een recht stuk weg ons toestaat de vierde in te schakelen. Maar met deze drie versnellingen bestrijk je het bereik tussen 40 en 130 km/u. De Z maakt graag toeren. Je kunt zelfs in beide richtingen schakelen zonder de koppeling te ontkoppelen. Sterker nog, de slipperkoppeling laat de achterkant nooit stuiteren. De ophanging slikt de vele tempo- en lastwissels - en vooral de overvloedige verkeersdrempels - met relatief gemak. De basisdemping is sportief, maar niet te extreem. Zelfs bij te hoge snelheden en na hard remmen, voelden we geen vermindering van de remprestaties. Een prettige bijkomstigheid.

Conclusie

Het is voor ook voor Kawa belangrijk om de Z650 modeljaar na modeljaar te blijven heruitvinden. Een lichte wijziging in imago, uiterlijk of troeven kan een lokroep betekenen waar een nieuw soort publiek niet aan kan weerstaan. In dat opzicht bewijst KTRC de waarde van standaard tractiecontrole. Een onmisbare troef in 2023.

De pluspunten

Aantrekkelijke prijs/kwaliteitsverhouding

KTRC

Enthousiast motorblok

Lichtgewicht

 

De minpunten

Gevreesde concurrentie

 

De Kawasaki Z650 in cijfers:

Motor: vloeistofgekoelde paralleltwin

Cilinderinhoud: 649 cc

Maximaal vermogen: 68 pk bij 8.000 tpm

Maximumkoppel: 64 Nm bij 6.700 t/min

Transmissie: 6 versnellingen

Frame: stalen trellis

Voorremmen: Dubbele 300mm semi-zwevende schijf, tweezuigerremklauwen

Achterremmen: 220 mm enkele schijf, remklauw met enkelzuigerremklauw

Voorvering: 41mm telescopische vork

Achtervering: Horizontale back-link, veervoorspanning instelbaar

Zithoogte: 790 mm

Brandstoftank: 15 liter

Gewicht (rijklaar): 188 kg

Prijs: € 7.799

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in