Test Kwasaki Ninja 400 - Als door een wesp gestoken
Alleen al de kleurstelling van de Ninja 400 verrast de toeschouwer en zorgt voor de nodige gedraaide hoofden. De afwerking van de Ninja 400 staat op een hoog niveau voor een motor met kleine cilinderinhoud, terwijl de machine eenvoudig in gebruik en bediening is. Zoek niet naar een 12V-aansluiting, een USB-poort, enige vorm van elektronische hulpjes of een copieuze hoeveelheid rijmodi: Kawasaki gaat voor puur rijplezier. De 399cc grote, 45 pk sterke twin is mooi weggewerkt onder kuipwerk. De uitlaat is goed geproportioneerd, de achterbrug is direct aan de motor bevestigd en het dashboard is compact, met de toerenteller mooi centraal geplaatst. Die wordt omringd door de gebruikelijke informatie op motoren van dit gamma: brandstofverbruik, olietemperatuur, toerenteller, enz. Aan weerszijden van het dashboard staan twee ietwat verouderde drukknoppen waarmee je door de gegevens kan scrollen. De voorvork is conventioneel en niet verstelbaar.
Op zijn plaats
Ik moet toegeven dat dit soort motorfiets - met een rijklaargewicht van amper 168 kg en een zithoogte van slechts 785mm - mij wel bevalt. Met dergelijke cijfers kan deze Ninja 400 echt door iedereen worden bereden. De kers op de taart is de ongelooflijk natuurlijk aanvoelende rijpositie - die is supercomfortabel. Met beide zuigers in beweging, brengt deze sportieve machine een gedempt geluid ten berde, waarmee je je buren niet zal wakkermaken als je 's avonds thuiskomt. Voor wie extra decibels wil, is er altijd nog de optionele Akrapovic. De bediening van het koppelingshendel is zo soepel dat ik twijfel of ik ooit zo’n zachtaardig exemplaar in de handen kreeg. De versnellingen volgen elkaar met dezelfde soepelheid op en alleen de zoektocht naar neutraal vereist een zekere finesse van de linkervoet.
De wesp steekt precies goed
Als je denkt dat de 45 pk niet genoeg zijn en dat je je zal vervelen tijdens het woon-werkverkeer, denk dan nog maar eens na! Hij bromt lekker door tot 7.000 t/min en laat je gemakkelijk uit de verkeersstroom ontsnappen, voordat hij je vrolijk voortstuwt tot 12.000 t/min met verrassende levendigheid. Bij vol gas kan je er 180 km/u uit puren. Niet genoeg om te concurreren met de grote zus H2R met zijn 310 pk, maar meer dan genoeg om plezier te maken op de bochtige wegen van zuidelijk België. De bescherming door de kuip is optimaal en als er een paar vliegen op het vizier te pletter - eh - vliegen, is dat voldoende om je eraan te herinneren dat een Ninja toch een sportmotor is. De spiegels weerspiegelen niet veel van wat er achter je gebeurt, vooral je schouders zijn goed zichtbaar. Maar dankzij de souplesse van deze tweecilinder kan je zonder stotteren in de 6e versnelling aan 40 km/u bollen. In diezelfde versnelling haal je 135 km/u bij 8.000 tpm met een brandstofverbruik van slechts 4 l/100 km, waardoor je een gemiddelde actieradius van meer dan 350 km krijgt door afwisselend snelwegen en secundaire wegen te nemen.
Over rijden gesproken, de duozit is optioneel. Maar tenzij uw metgezel 1,5 m lang is en 45 kg weegt, kunt u beter alleen of met vrienden op pad gaan. Gewoon om wat beweging te krijgen. Laten we deze testrit afsluiten met de grote terugkeer van vereenvoudigde knoppenwinkel, waarbij alleen de primaire functies kunnen worden bediend, vergezeld van een leesbaar dashboard waar de snelheid in voldoende grote cijfers wordt weergegeven om overijverige flitspalen te vermijden.
Conclusie
Laat u niet misleiden door de lage vermogens die de fabrikant heeft aangekondigd. De 45 paarden kunnen zowel rustig uit de stal komen als energiek opgepookt worden. Hoe dan ook, zal je veel plezier beleven aan deze motor voor slechts € 7.199! Probeer het, je zult er snel verliefd op worden.
Philippe Hunin
De pluspunten
Lichtgewicht
Windbescherming
Stijl
Pittig motorblok
Bediening van de koppeling
De minpunten
Spiegels
Drukknoppen op het dashboard
12V-aansluiting en comfort voor de duozit
Kawasaki Ninja 400 in cijfers
Motor: Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 399 cc
Maximaal vermogen: 45 pk bij 10.000 tpm
Maximumkoppel: 37 Nm bij 8.000 t/min
Transmissie: 6 versnellingen
Frame: stalen trellisframe
Remmen, voor: enkele wave-type remschijf van 310 mm, tweezuigerremklauw
Remmen, achter: enkele wave-type-remschijf van 220 mm, tweezuigerremklauw
Vering voor: 41 mm telescoopvork, 120 mm veerweg
Vering achter: Bottom-Link Uni-Trak met gasveer en instelbare veervoorspanning, veerweg 130 mm
Zithoogte: 785 mm
Brandstoftank: 14 liter
Gewicht (rijklaar): 168 kg
Prijs: € 7.199