Test Kymco AK Premium - Meesterlijke aankoop!

1j geleden

De Kymco AK 550 evolueert voorzichtig, zonder aan het DNA te raken dat hem sinds zijn lancering in 2017 tot een succes heeft gemaakt. Dit is de ultieme versie, de AK Premium.

Met meer dan 20.000 verkochte eenheden op de verschillende Europese markten heeft de AK 550 de verwachtingen van de Taiwanese fabrikant waargemaakt. Kymco heeft de tijd genomen om naar zijn klanten te luisteren en heeft de kleine onvolkomenheden van de AK 550 gecorrigeerd om vandaag tot de AK Premium te komen. Zowel esthetisch als technisch ziet de Premium er op het eerste gezicht identiek uit als de 550. Hij onderging echter een paar subtiele wijzigingen aan de voorkant, met een minder scherpe neus en iets meer volume aan de voor- en achterkant om hem meer in de richting van een GT dan een sportieve uitstraling te duwen. Je hoeft het windscherm niet langer manueel te bedienen, dat verloopt nu elektrisch. Ook pakt de nieuwe uit met cruisecontrole en de nieuwe keyless One Touch-bediening, afkomstig uit de CV3, die de draaiknop van de 550 vervangt. Eveneens afkomstig uit de CV3, krijgt de Premium knoppen onder het stuur voor toegang tot de brandstoftank, het openen van het zadel, een alternatief display voor de trips (1 en 2) en de kilometerteller, en niet te vergeten het stuurslot. De Premium heeft een ruim opbergvak aan de rechterkant waarin een USB-aansluiting is voorzien. En uiteraard is er een goed ontworpen, gestoffeerd en verlicht opbergvak onder het zadel.

De wijzigingen

Terwijl de eerste versie van deze Euro 4 maxiscooter was uitgerust met een gaskabel, beschikt onze Premium een elektronische gasklepregeling (ETC) via een potentiometer. De voordelen hiervan zullen later blijken. De twee rijmodi - Sport en Rain - zijn nog steeds van de partij. Ze zijn gekoppeld aan de tractiecontrole (die alleen in de Sport-stand kan worden uitgeschakeld), die op zijn beurt gekoppeld is aan een nieuwe ABS-regeleenheid (AIBS Bosch 9.1 cornering) die de werking onder hellingshoek regelt. Die twee functies vallen onder het label AIBS (Advanced Intelligent Braking System). Tot slot is het centrale deel van het dashboard nog steeds geconnecteerd via het Noodoe-systeem. De informatie en pictogrammen op de twee zijknoppen zijn verplaatst. De achtergrondverlichting is herzien en het display is verhoogd met een verlengde zonneklep.

Er zijn geen grote wijzigingen aan de motor. De vloeistofgekoelde 550cc Cross Plane tweecilinder lijnmotor blijft behouden, maar is iets afgezwakt om beter aan te sluiten bij de nieuwe GT-filosofie van de Premium. Hij ontwikkelt 51 pk bij 7.500 t/min en 52 Nm koppel bij 6.000 t/min. Er is ook een A2-versie met 46 pk beschikbaar. Het vermogen wordt geleverd via een nieuwe PTM (Power Transmission Matrix) transmissie die rechtstreeks afstamt van de CV3. Deze transmissie heeft een smallere maar versterkte riem, die de wrijvingsverliezen vermindert.

Op de grond in Marseille

De zithouding is amper aangepast. Ook al is het zadel opnieuw ontworpen, met mijn 1 meter 80 raak ik de grond enkel met mijn tenen bij een stop. De zithoogte zelf is immers ongewijzigd op 785 mm gebleven. Een simpele druk op de One Touch-knop op het stuur is voldoende om de Kymco aan te zetten. De eerste keer dat je de startknop indrukt, start de tweecilindermotor met zijn 270°-krukas en zijn specifieke geluid. Die klinkt nog steeds even geweldig als voorheen! Na het afstellen van de inklapbare spiegels en de twee remhendels zetten we koers naar het centrum van Marseille. Deze ochtend is het ijskoud, en krijgen we een stevige mistral te verduren. De verwarmde handgrepen en de hoogste stand van het windscherm verzachten de pijn. Met de ETC-regeling is de acceleratie veel beter, vooral omdat deze wordt gecombineerd met het nieuwe, zachtere karakter van de motor (dankzij een aanpassing van mapping). Dat alles maakt de Kymco veel aangenamer om in de stad te rijden. Hetzelfde geldt voor de remmen, die sinds 2017 onveranderd zijn. Je kunt nog steeds rekenen op radiale Brembo 4-zuigerremklauwen aan de voorzijde die in 270mm wave-schijven knijpen, evenals de combinatie van een eenzuigerremklauw en een 260 mm wave-schijf aan de achterzijde. Vergeet niet dat deze remklauw ook als parkeerrem fungeert via de hendel op het stuur. Het remsysteem kan gevoeliger en scherper afgesteld worden, naargelang de noodzaak.

Plezier en werk

Het is nu tijd om de metropool Marseille te verlaten en richting de Alpilles te bollen. Tijdens een korte rit over de snelweg kunnen we de uitstekende bescherming van het windscherm waarderen, evenals de aangename draaicultuur van de motor die - ondanks z’n nieuwe GT-insteek - een zeker sportief temperament heeft behouden. Inclusief een topsnelheid waar sommige motorfietsen jaloers op zouden zijn! Maar genoeg complimenten, laten we verder gaan met het leukere deel van de route.

De weg slingert door het regionale natuurpark van de Alpilles. De ideale omgeving om te voelen of het originele DNA van deze Kymco Premium nog overeind staat. Als de motor nog zo levendig is als we hoopten, dan geldt dat ook voor het chassis, waarvan de ongewijzigde vering uitstekend presteert, ongeacht het profiel van het terrein of de grootte van de rijder. De keuze van Kymco om Dunlop Sportmax GPR-100 banden (120/70-R15 en 160/60-R15) te monteren in plaats van Metzelers, is een zegen. Het rijgedrag van de Kymco is stabieler en levendiger, en zelfs comfortabeler, wat nooit een evidentie is op een scooter. Na bijna 170 kilometer rijden naar Avignon is het gemiddelde brandstofverbruik op het dashboard

4,6 l/100 km. Dat is niet slecht, gezien het hoge tempo dat we tijdens deze testdag aanhielden. De 14,5 liter brandstoftank maakt lange trips mogelijk en bevestigt zo ook het GT-karakter van de Kymco.

Conclusie

De AK Premium staat sinds half april van dit jaar bij de dealers. De introductieprijs is momenteel €10.990 tot 31 juli (daarna wordt het €11.990), waarmee hij naar mijn bescheiden mening de beste koop in zijn klasse is.

Pascal Mouton

De pluspunten

Afwerking

Uitrusting

Motor

Rijgedrag

Budget

5 jaar garantie

 

De minpunten

Saaie kleuren

Meer kunnen we niet bedenken

 

De Kymco AK Premium in cijfers:

Motor: vloeistofgekoelde Cross Plane tweecilinder, DOHC met 8 kleppen

Cilinderinhoud: 550,4 cc

Vermogen: 51 pk (38 kW) bij 7.500 tpm (46 pk voor de A2-versie)

Koppel: 52 Nm bij 6.000 t/min

Versnellingsbak: CVT continu variabele automatische transmissie

Eindaandrijving: riemaandrijving

Frame: aluminium

Voorvering: 41 mm UPSD-vork, niet-verstelbaar, 120 mm veerweg

Achtervering: 40 mm horizontale monoshock, niet-verstelbaar, 40 mm veerweg

Remmen vooraan: 270 mm dubbele wave-schijf, radiale Brembo 4-zuigerremklauwen Achterrem: 260 mm enkele wave-schijf, remklauw met enkele zuiger

Ondersteuning: AIBS Bosch 9.1 voor bochtenwerk

Banden: Dunlop Sportmax GPR-100, 120/70-R15 en 160/60-R15

Zithoogte: 785 mm

Gewicht (leeg): 238 kg

Brandstoftank: 14,5 liter

Kleuren: Fawn grijs en glanzend zwart

Prijs: € 10.990

 

Kymco Riders 1e Editie

Naar aanleiding van de lancering van de AK Premium, organiseert Kymco zijn eerste Kymco Riders, exclusief voor scooters met tweecilindermotoren: AK 550, CV3 & AK Premium. Tijdens het weekend van 17 en 18 juni 2023 verzamelen de eerste 40 deelnemers in Annecy voor een rit van 695 km rond de Mont Blanc. Op het programma staat een route door drie landen met beklimmingen van verschillende toppen zoals: de Col des Aravis, de Cormet de Roselend, de Col du petit en grand St Bernard, de Col des Mosses, Gstaad, het Chateau D'Oex, Gruyére en de Col de la Forclaz. Vanwege het internationale karakter van deze tocht is een A-rijbewijs vereist. Het inschrijfgeld bedraagt 199 € (per scooter) voor 2 dagen en 1 nacht in een viersterrenhotel met 2 lunches en 1 diner. Informatie en inschrijving op: www.kymcoriders.com/inscription2023

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in