Test Maeving RM1 2023 - Typisch Brits!
De Britse fabrikant richt zich op een categorie motorrijders die andere prioriteiten heeft dan de traditionele tweewielergebruikers. Maeving richt zich op mensen voor wie mobiliteit en uiterlijk belangrijker zijn dan het plezier van het motorrijden. Zoals je misschien al hebt geraden, hebben we het over een elektrische motorfiets: ideaal voor alledaagse ritjes naar het werk, korte rondritten en de koffiekoeken op zondag. Kortom, alle ommetjes die je om geen enkele andere reden moet maken dan om van de ene plek naar de andere te komen. Maar Maeving voegt er een zekere stijl aan toe. Dankzij zijn lage gewicht van slechts 110 kg en zijn eenvoud van bediening en opladen, onderscheidt dit nieuwe type motor zich ook en, net zoals bij alle elektromotoren, ook door het ontbreken van een koppelingshendel of een versnellingspook.
Leken welkom
De Maeving RM1 heeft een opvallend uiterlijk. De verwijderbare (en dus onafhankelijk oplaadbare) accu of accu's bevinden zich op de plaats van de motor en de brandstoftank. Als je de tweede accu niet wilt gebruiken, is er voldoende opbergruimte voor je spullen en een USB-C aansluiting. De RM1 is ontworpen voor solo-gebruik en is geschikt stedelijke omgevingen. De Bosch-motor is ingebouwd in de naaf van het achterwiel. Er is geen ketting of riem voorzien, maar wel een directe aandrijving die stil en energiezuinig is. De Maeving is verrassend gemakkelijk te berijden, zonder de brute acceleratie die je gewend bent van een elektrische motor. Zo geeft de Bosch-motor in de naaf zijn kracht geleidelijk vrij en verloopt het accelereren soepel. Remmen gaat net als op een scooter, met de voorrem aan de rechterhendel en de achterrem aan de linkerkant. Ondanks zijn kleine formaat is hij toegankelijk voor iedereen, zowel mannen als vrouwen, en biedt hij een ongeëvenaarde wendbaarheid.
Maeving RM1 2023 : zeer beperkte topsnelheid
De fabrikant claimt zelf een actieradius van 130 km. En die lijkt ons realistisch, want we legden 110 km af en hadden nog 10% bereik over (met de dubbele accu geïnstalleerd). Aangezien dit geen motor is voor het snellere werk (de maximumsnelheid is beperkt tot 75 km/u), zijn snelwegen allerminst aan te raden. Er zijn drie rijmodi beschikbaar: de eerste beperkt de snelheid tot 30 km/u, met de tweede kun je 45 km/u rijden - zoals op een brommer - en met de normale modus (waarin je altijd start) kun je 75 km/u rijden. Vermogen? 6 pk. Koppel? 160 Nm.
Conclusie
De Maeving RM1 is een intelligente motor die de nodige zieltjes zal winnen in en rond de stad. De introductieprijs van de versie met één accu bedraagt momenteel, na een korting van € 2.000, exact € 5.895, wat overeenkomt met de prijs van een goede elektrische mountainbike.
Thierry Sarasyn et Philippe Hunin
De pluspunten
Uniek uiterlijk
Typisch Brits
Stuurgedrag
De minpunten
Topsnelheid
Solozadel
Geen bagagerek
De Maeving RM1 in cijfers
Motor: Bosch (in de naaf)
Vermogen: 6 pk
Koppel: 160 Nm
Maximumsnelheid: 75 km/u
Leeggewicht: 111 kg
Zadelhoogte: 785 mm
Actieradius: 130 km met twee opgeladen accu's
Prijs: € 5.895 (enkele accu) € 6.990 (dubbele accu)